Total Pageviews

Monday 22 April 2013

PENGENALAN : SEJARAH DAN RIWAYAT KAMPUNG SAYA LAMBOR KIRI, PARIT, PERAK.


   PENGENALAN

Sejarah dan riwayat kampong saya ini telah saya kumpul daripada beberapa riwayat dan cerita-cerita mulut daripada orang-orang tua dahulu daripada datuk nenek moyang saya sendiri semata-mata.  Bagaimanapun cerita-cerita yang saya sebutkan daripada kisah-kisah cerita-cerita dan riwayat-riwayat daripada orang kampong saya ialah daripada pengelaman saya sendiri.  Saya sebut cerita-cerita dan riwayat mereka itu ialah saya sendiri berasa bangga dengan kehandalan dan dan pengetahuan mereka daripada kampong saya yang saya anggap boleh dijadikan teladan dan pedoman hidup, jauh sekali daripada berniat hendak menyinggung perasaan dan hati kecil yang berkenaan dengan atau daripada keluarga-keluarga yang tersebut.
 Saya kembarkan pula salasilah ‘Muntah Lembu’ atau dan keluarga ‘Muntah Lembu’ kerana didapati banyak orang tidak memahami atau mengerti salasilah itu.  Salasilah itu telah dipetik daripada salasilah yang tersebut yang turun-temurun dirahsiakan di antara keluarga itu.
            Saya ingin menerangkan bagaimana pula salasilah itu telah sampai ke tangan saya.  Ini adalah berpunca daripada riwayat yang disebutkan di dalam riwayat ini, kelak iaitu ialah moyangda saya Toh Maharaja Paduka Alang Abu Kassim berdua dengan saudaranya Toh Seri Nara Dayan telah mengiringi bersama Al-Marhum Sultan Ismail Muhibudin Riayah Shah yang telah diasingkan ke Johor selepas Peperangan Perak dengan orang-orang Inggeris selepas Perjanjian Pangkor (Pangkor Treaty 1874)
 Selepas kemangkatan Sultan Ismail di Johor dan dimakam di sana sebagai Al-Marhum mangkat di Skudai maka moyanghanda kami Toh Maharaja Paduka Alang Abu Kassim dengan dua orang anaknya iaitu Long Jati dan Ngah Kenta iaitu bapa kepada ibu saya Long Ganti yang bersama datuk saya telah pindah balik ke Perak
 Salasilah itu (ataupun salinannya) kepunyaan atau ada bersama moyangda kami itu. Ia berikan atau pusakakan pula kepada anaknya yang laki-laki iaitu datuk saya Ngah Kenta.  Oleh kerana difikirkannya saya sebagai cucunya yang tua sekali itu juga kepada anaknya yang tua sekali iaitu ibu saya dan jua di masa itu saya terlebih sedikit terpelajar maka diserahkannya salasilah itu kepada saya dengan pesanan yang rapi untuk dipilihara atau disimpan dengan baik untuk dipesakai oleh yang terkemudian kerana katanya pesaka yang lainpun ia tidak ada.
bersambung

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-Lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA


Gambar makam boleh dirujuk disini: 
http://merbawi.blogspot.com/2009/07/mencari-makam-sultan-ismail-muabidin.html
 dan
http://merbawi.blogspot.com/2009/08/sultan-ismail-ahli-keluarga-dan.html

No comments:

Post a Comment