Total Pageviews

Monday 8 April 2013

BERTUKAR KERJA KE BATU GAJAH DALAM MASA MELESET (Sambungan 9): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;


(4)   Di satu masa kemudian daripada itu pula seorang Pegawai Pentadbiran Melayu (MCS) telah memegang jawatan memangku Pegawai Jajahan Hilir Perak dan iapun mengaku dirinya dan orang-orang ramai pun panggil ia “Smith” Melayu iaitu Encik Megat Yunus.  Saya semasa itu berkhidmat sebagai Ketua Kerani (C.C.) di pejabatnya.  Ia begitu jua orangnya jika ia tidakpun lebih garang orangnya daripada J.D.M. Smith.  Saya cukup perhatikan dan ia cukup pandai mencari kesalahan orang lain di bawah tangannya sehingga dengan mata kepala saya sendiri pernah melihat seorang pegawai yang sudah berpangkat “super scale” bertaburan air mata apabila dimarah oleh Megat Yunus.  Apatah lagi di hadapan orang lain.  Saya yang bekerja terus di bawah tangannya pula berasa ngeri.  Oleh itu, dengan sulit saya telah katakan kepadanya jika saya tersilap atau tersalah ia boleh buat sebagaimana ia buat kepada orang lain, tetapi jangan di hadapan orang lain (iaitu dengan sulit) kerana masing-masing ada maruah di hadapan masyarakatnya.  Bagaimanapun, sayapun tidak tahu apa sebabnya maka ia tidak pernah marah kepada saya samada dalam sulit atau di hadapan orang lain.  Oleh itu, orang-orang lain berasa hairan sehingga pada satu petang mereka berhimpun di satu tempat dan mereka panggil saya untuk bertanya saya bagaimana saya seorang saja yang mereka dapati tidak pernah kena marah oleh Encik Megat Yunus.  Saya jawab mesti kerja kuat, kerja betul jangan buat salah kemudian serah kepada Allah.

bersambung

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-Lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment