Total Pageviews

Monday 25 March 2013

BERTUKAR KERJA KE BATU GAJAH DALAM MASA MELESET (Sambungan 7): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;



(2)   Perbendaharaan Kecil – diakhir tiap-tiap bulan di pejabat saya itu selalu sibuk kerana hendak menutup dan menghantar kira-kira bulanan kepada Bendahari Negeri.  Oleh itu saya terpaksalah bekerja hingga malam hari.

Pada satu malam saya bekerja hingga pukul 10.00 malam dan saya tutup opis hendak pulang.  Sebelum berapa jauh di tengah jalan, saya teringat saya tinggalkan di dalam opis ubat nyamuk yang sudah berpasang api yang saya telah lupa hendak padamkan.  Oleh itu, saya berasa khuatir kalau-kalau api itu jatuh merebak ke atas kertas-kertas di situ dan terbakar pula kelak pejabat itu.  Saya patah balik ke belakang kerana hendak memadamkan api itu.  Saya sangka orang Banggali Guard yang menjaga di situ kenal atau nampak saya balik kerana baru saja beberapa minit saya tinggalkan tempat itu.  Saya ambil kunci pejabat daripada kocek saya hendak buka pintu pejabat.  Bila orang Benggali Guard itu nampak saya dari sedikt jauh ia meluru menuju saya dengan senapang benet yang sedia berpasang (Fixed Bayonet) dan bersuara lebih kurang “Huru sta kamus dey”.  Barangkali sebetulnya perkataan Inggeris “Who comes over there?”  (siapa yang mari di sana tu) dan benet senapangnya terus menuju dada saya.  Saya cuba sekuat-kuat hati hendak menjawab tetapi mulut saya telah tidak boleh bercakap lagi.  Nasib baik saya, guard itu selepas itu baru kenal saya dan sedikit demi sedikit baru saya boleh bercakap selepas beberapa minit.  Selepas itu saya bersumpah tidak hendak lagi pergi ke situ di waktu malam.

bersambung


Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-Lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment