Total Pageviews

Monday 11 March 2013

BERTUKAR KERJA KE BATU GAJAH DALAM MASA MELESET (Sambungan 5): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;

 
Saya ingat satu kejadian iaitu seorang daripada kakitangan pejabat itu telah lima tahun berturut-turut memasuki peperiksaan untuk menaiki tingkat (grade) gajinya (Bar) dan di masa saya bekerja di pejabat itu, ia tidak mahu lagi memasuki pepereksaan itu kerana katanya ia sudah jemu dan begitupun beberapa tahun yang lepas maka tidak jua dia berjaya.  Perkara itu telah sampai ke Ibu Pejabat di Taiping tetapi apa yang sangat mengecewakan ialah di masa itu baru diberitahu yang sebenarnya.  Kononnya ialah telah menjadi sedikit kesilapan iaitu orang atau pegawai itu telah lulus di dalam peperiksaannya didalam tahun yang awal lima tahun dahulu.  Oleh itu ia terus dinaikan gred itu sekarang.  Apa yang diketahui ialah di dalam masa yang lepas ia tidak mendapat rekod yang baik oleh sebab kad pekerjaannya “Job Card” tidak begitu baik.  Dan apabila saya asingkan kad-kad yang tidak elok itu daripada dosairnya maka Tuan Ketua Pejabat itu yang baharu telah bersetuju membuat penyata yang baik ke atasnya.  Oleh itu, ia telah rugi kenaikkan gajinya selama lima tahun yang mana tidak ada ubat hendak membaikinya.

Jika saya sendiri tidak melihat kejadian ini dengan mata kepala saya sendiri, maka harus saya tidak percaya tetapi sebenarnya perkara-perkara itu berlaku yang saya sendiri saksikan.  Di masa itu kakitangan Pejabat Ukur-Mengukur atau sukat-menyukat amat tidak puas hati di atas sikap yang dikenakan ke atas mereka di masa itu yang berlainan daripapa pejabat-pejabat kerajaan yang lain sehingga mereka berani menyebarkan katun (cartoon) di dalam surat-surat khabar tempat yang menunjukkan seekor lembu yang kurus (diibaratkan diri mereka) menarik sebuah kereta yang amat sarat muatannya dengan barang-barang yang amat banyak dan amat berat sehingga tidak upaya lembu iyu menarik kereta itu.  Oleh itu lelmbu itu dipukul sekuat-kuatnya oleh pemandunya berjelejeh air mulut dan mata dan seolah-olah nampak nafasnya yang sesak melalui hidungnya.  Tetapi lembu itu terpaksa jua sekuat-kuatnya menarik kereta itu.  Selepas itu dan sekarang ini saya fahamkan keadaan di situ telah berubah dan jeadaan semacam itu tidak berlaku lagi.


bersambung

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-Lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA


No comments:

Post a Comment