Total Pageviews

Monday 15 April 2013

BERTUKAR KERJA KE BATU GAJAH DALAM MASA MELESET (Sambungan 10): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;


(5)   Lower Perak Malay Club

Saya biasanya daripada mula lagi selalu dilantik sebagai Bendahari Yang Kehormat kelab yang tersebut.  Kelab yang tersebut letaknya ialah dihadapan pejabat saya bekerja di masa itu Sub-Treasury.  Selalulah pula saya dapati di masa orang-orang lain bekerja di pejabat selalu orang bermain billiard di kelab itu.  Tetapi pada petang hari apabila saya lalu kelab masa hendak balik ke ruamah saya selepas bekerja saya selalu singgah di situ dan saya dapati tidak ada seorangpun yang membayar cukai “Tax”.  Saya tanya penjaga kelab bagaimana jadi begitu.  Pada hal sepanjang masa ada orang bermain Penjaga Kelab “Club Boy” jawab itu bukanya main betul tetapi main-main cocok saja.  Saya jawab main cocokpun main juga dan harus jadi lebih merbahaya dan lagi lekas meja itu jadi rosak.
  
Cocok punya cocok pada satu hari saya dapati kain meja billiard itu sudah koyak berkaki panjangnya dan sungguhpun orang yang bermain cocok itu yang merosakkan meja itu terpaksa membayar upah yang mahal bagi membaiki kain meja yang rosak itu.  Tetapi ahli-ahli kelab yang lain telah mogok dan memberontak dan kelab terpaksalah membeli satu meja billiard yang baru.  Pasal cocok punya cocok, dengan harga beribu-ribu ringgit,  


 TAMAT


Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-Lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA


Sehingga ini sahaja catatan yang dijumpai daripada buku  "Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-Lamborri".  SElanjutnya isyaallah catatan yang ditulis oleh Allahyarham daripada buku "Sejarah dan Riwayat Kampung Saya Lambor Kiri, Parit, Perak" akan disiarkan.  Untuk makluman, terdapat catatan daripada buku tersebut ada yang berbeza dengan pendapat dan pandangan ahli sejarah, diharapkan ianya dapat diterima seadanya.

Editor

No comments:

Post a Comment