Total Pageviews

Monday 3 December 2012

BERTUKAR KERJA KE RUMAH SAKIT KAMPAR (Sambungan 4): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;

         
2.                  Di Pejabat Haiwan

Semasa saya bekerja di rumah sakit yang tersebut ada dua ekor lembu jantan dipelihara di situ untuk menarik kereta lembu yang membawa mayat-mayat orang yang mati di rumah sakit itu untuk ditanam di tanah wakaf perkuburan.  Kereta itu jua digunakan untuk membawa kayu yang diambil oleh penjaga kereta itu daripada hutan yang berdekatan untuk dijadikan kayu api bagi memasak makanan orang sakit di rumah sakit itu.  Pada mula saya tiba ke situ, saya pun diberi kayu api itu untuk dapur saya sebagaimana adat sebelum saya ke situ.  Tetapi saya kata tidaklah payah saya diberi kayu itu kerana saya tidak ada orang yang hendak memotong dan menariknya.  Oleh itu, saya tidaklah diberi lagi.

Lembu-lembu itu sudah tua tetapi masih gemuk lagi kerana diberi makan yang cukup daripada makanan lembu yang dibeli kerananya, selain daripada rumput yang disediakan.  Oleh kerana lembu itu kepunyaan kerajaan, maka selalulah dilawati oleh Tuan Penolong Pegawai Haiwan daripada semasa ke semasa.  Pada satu masa tuan itu memberi penyata (report) iaitu lembu-lembu itu sudah tua dan tidak boleh digunakan lagi.  Saya kata saya boleh cari orang kampung untuk membelinya dengan atau jika harganya berpatutan atau dijual dipajak potong dan dengan cara itu kerajaan pun tidak rugi.

Tuan itu tidak sekali-kali bersetuju.  Katanya lagi lembu-lembu itu sudah tua dan tidak boleh digunakan lagi kerana menyiksa binatang iaitu kejadian tuhan jua yang tidak boleh berkata untuk membela diri sendiri dan jika disembelih dagingnya tidak lagi layak dimakan oleh maknusia.  Oleh itu, hendaklah ditembak untuk menamatkan penderitaannya (orang kerajaan bila cukup umur diberhentikan dengan diberi saraan).  Binatang-binatang tidak siapa hendak menyara bila sudah tua tidak boleh bekerja lagi.

Pada satu petang, sampailah masanya untuk dibawa kedua ekor lembu itu ke tanah wakaf perkuburan untuk ditembak dan ditanamkan yang akan didaksikan oleh Tuan Penolong Pegawai Haiwan.  Saya tidak lalu hati hendak melihatnya dan saya pergi terkemudian daripada itu menyaksikan lembu-lembu itu sudah ditembak dan ditanam.

Apabila tugas itu telah dijalankan, haripun hampir gelab malam dan masing-masing bersurai balik pulang ke rumah masing-masing.  Di antara mereka pekerja-pekerja di rumah sakit itu yang pergi bersama untuk bertugas menanam lembu itu ada yang meminta kebenaran daripada saya untuk mengambil hati lembu-lembu itu untuk mereka.  Saya tidak bersetuju dan tidak berani membenarkannya.

Pada fikiran saya habislah sudah riwayat kedua ekor lembu itu.  Tetapi selepas tiga bulan daripada itu, tatkala saya pergi melawat rumah-rumah berek tempat duduk pekerja-pekerja rumah sakit itu yang letaknya di luar kawasan rumah sakit itu, saya mencium bau yang busuk.  Saya siasat daripada mana datangnya bau itu dan mereka masing-msing yang duduk di situ berdiam saja tetapi seorang daripada mereka yang harus tidak mencampur tangan dalam perkara itu memberitahu saya iaitu selepas saja kami balik selepas menanam kedua-dua ekor lembu itu, pekerja-pekerja di situ pergi balik ke tempat itu.  Mereka korek balik lubang-lubang itu.  Maklum sajalah kerana baru saja di timbus.  Pada mulanya mereka lapah kedelapan peha dan kaki kedua ekor lembu itu serta dengan kulitnya sekali kerana hendak segera.  Mereka berbagi di antara mereka sepeha seorang.  Apabila pekerja-pekerja yang lain pula dapat khabar itu, mereka pula bawa pisau masing-masing dan lapah seberapa yang dapat.  Oleh kerana di masa itu gelab gulita dan masing-masing berdulu-dulu dan bersungguh-sungguh pula berkehendakkan diging lembu itu, maka mereka pun lapah dengan kulitnya sekali.  Selepas itu selain daripada yang mereka buat gulai dan rendang mereka buat pula pekasam dan ada pula yang menjemur kering daging itu untuk disimpan lama.  Pendek kata, sudah tiga bulan mereka tidak pergi pasar untuk membeli daging dan ikan.

Yang anihnya tidaklah pula siapa-siapa pun daripapada mereka dapat sakit disebabkan memakan daging lembu yang terdahulu dikatakan tidak layak lagi dimakan oleh maknusia.
 

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA

 

No comments:

Post a Comment