Total Pageviews

Monday 24 December 2012

PERSEKOLAHAN ANAK-ANAK DAN KELUARGA: Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;


BAHAGIAN KEDUA

PERSEKOLAHAN ANAK-ANAK DAN KELUARGA




Sebagaimana yang telah terdahulu saya sebutkan, maka sayalah budak atau orang yang pertama meninggalkan Kampong Lambor Kiri untuk belajar di sekolah Inggeris di pekan dan sebagai pelajar Bahasa Inggeris daripada kampong saya yang dapat bekerja di pejabat kerajaan.  Semasa saya bekerja pada mulanya di Kuala Kangsar dan kemudian daripada itu di Kampar belum lagi beberapa ramai di dalam tanggungan saya yang hendak diberi pelajaran terutama pelajar di sekolah-sekolah Inggeris.  Begitupun saya berikhtiar untuk menambah pendapatan saya dengan jalan halal dengan cara sambilan dengan membawa kerja ke rumah di waktu malam untuk membuat atau menyediakan bil-bil bulanan atau sebagainya bagi pekedai-pekedai Cina atau lain yang saya kenal di pekan-pekan itu.  Saya tidak terima bayaran bulanan yang tetap tetapi minta bantuan apabila saya berkehendaki bagi membuat bayaran yang tertentu.

Di waktu saya mengaji sekolah Inggeris pun dengan dorongan dan ikhtiar seorang bapa saudara saya Tajul Arus, saya telah menjadi ejen tunggal kepada satu gudang di Ipoh iaitu “The Federal Rubber Stamp Co.” untuk menjual perkakas tulis-menulis dan sedikit sebanyak barang-barang yang lain seperti baju kemeja kepada pelajar-pelajar di Malay College Kuala Kangsar dan di sekolah tempat saya belajar.  Barang-barang yang saya jual itu amat laris kerana barangnya elok daripada barang yang didapati di pekan dengan harga yang amat berpatutan.  Barang-barang yang dapat saya sendiri jual diluar dan di kampong saya semasa sekolah saya bercuti daripada tumpah lelahnya dapatlah saya sedikit komisyen kerana kami tidak mengambil untung di atas harga jualan tetapi daripada barang-barang yang dijual kepada pelajar-pelajar di Malay College Kuala Kangsar maka bapa saudra saya itulah yang mendapat untungnya.

Keadaan ini telah berubah apabila saya bertukar bekerja di Teluk Anson kerana pekan itulah yang terlebih dekat dengan kampong saya Lambor Kiri.  Di masa itu selain daripada adik-adik dan anak-anak saya maka beberapa orang kanak-kanak daripada saudara-mara dan keluarga saya samada daripada pihak ibu atau bapa saya pun datang duduk di rumah saya untuk belajar sama di sekolah Inggeris ataupun di sekolah Melayu dan lain-lain, kecuali seorang berdua saja maka nampaknya masing-masing berjaya mendapatkan pekerjaan kerajaan dan masing-masing berjaya belaka dalam jawatan-jawatan masing-masing.

Pada masa mula saya tiba, saya jalankan sebagaimana yang saya telah perbuat sebagaimana di masa saya di Kuala Kangsar dan Kampar.  Tetapi kebetulan pula tidak berapa lama selepas saya bertukar ke Teluk Anson maka kerajaan telah membuka iaitu Pejabat Syarikat Kerjasama dan di antaranya ialah Syarikat Orang-orang Melayu Kerajaan Kerjasama Kerana Jimat Cermat dan Pinjam dengan Tangungan Berhad Teluk Anson.  Saya pada mulanya tidak mahu menjadi seorang ahlinya kerana saya tidak yakin lulusnya pada sisi Syarak menerima faedah di atas wang yang diberi pinjam kepada ahli-ahlinya tetapi selepas sedikit masa saya telah masuk menjadi ahli dan selepas itu  itu biasanya saya dilantik sebagai Penyimpan Wang Yang Kehormat.  Maka dengan perlantikan itu saya dibayar wang sagu hati diantara $300.00 dan $600.00 setahun pada akhir tiap-tiap tahun yang di masa itu bolehlah dipandang atau dikatakan tinggi dan dapat menampung keperluan saya.  Selain daripada itu pula, boleh mendapat bayaran bahagian untung (dividen) tahunan di atas wang simpanan saya sebagai ahli atau wang deposit yang tertentu (specific deposit)


bersambung

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-Lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment