Total Pageviews

Monday 10 December 2012

BERTUKAR KERJA KE TELUK ANSON: Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;


BERTUKAR KERJA KE TELUK ANSON

Sebagaimana yang saya terdahulu sebutkan saya telah ditukarkan daripada Rumah Sakit Kampar untuk bekerja di Rumah Sakit Teluk Anson dalam bulan September 1923.  Sebagaimana pepatah Melayu sebagai “belut pulang ke lubuk” kerana Teluk Anson ialah bandar yang dekat sekali dengan kampong saya Lambor Kiri dan boleh bertemu dengan orang daripada kampong saya setiap masa.

Pada masa saya mula sampai di situ, keadaannya lebih kurang serupalah jua sebagaimana keadaan mula saya tiba di Rumah Sakit Kampar.  Tetapi, apa yang amat menarik perhatian saya ialah persengketaan di antara orang-orang pekerja Melayu di situ yang amat kecil bilangannya.  Kerap-kali berlaku pukul-memukul atau pergaduhan di antara sama-sama mereka dan keluarga-keluarga mereka tidak berputus-putus pergaduhan-pergaduhan selalu berpunca daripada rumah mereka dengan cara sindir-menyindir bersama-sama ahli dan anak-anak pinak mereka.  Yang dijadikan bahan-bahan sindiran itu ialah ayam, kucing atau apa-apa jua.  Misalnya jika sekumpulan ayam mereka lalu di situ satu pihak menyindir.  Katanya, tengoklah ayam jalang itu pandai hendak ambil laki orang atau apabila dua ekor kucing berkelahi satu pihak menyindir. Katanya, “pandai muka hang pandai hendak ambil bini orang”, jadi di jawab oleh pihak yang lain yang dirasa dirinya kena sindir itu.  Katanya, “Apa hang kata, kurang hajak!” “Hang berani mai keluar, aku nak hajak hang”, dan dengan itu mereka bergumpal sehingga orang-orang lain datang beramai-ramai untuk melerai mereka daripada bergaduh.

Beberapa kali sudah saya cuba selesaikan terutama di dalam satu pergaduhan di antara dua pekerja di situ.  Pada satu pagi, saya panggil dua pekerja yang telah bergaduh sama-sama mereka.  Saya beri bermacam-macam nasihat yang saya tahu dan merekapun nampaknya bergembira dan maaf-memaaf dan sesudahnya berjabat tangan dan bersalam-salam sama mereka di hadapan saya.  Saya fikir selesailah sudah perkara itu di situ, tetapi pada petang itu jua sepihak yang bergaduh itu telah memukul anak muda laki-laki pihak lawan yang disyaknya mengadukan perkara itu kepada saya.

Saya tidak lagi tahu apa langkah hendak atau patut diambil.  Ada orang berkata iaitu pada masa itu 1923 ada kongsi gelab atau samseng di antara orang-orang Melayu di pekan itu.  Saya tidaklah dapat tahu benar atau tidak tetapi sendiri sudah berasa takut hendak pergi keluar ke pekan pada petang hari.  Bagaimanapun, saya tidak putus asa untuk mencari jalan bagi memadamkan perselisihan di kalangan pekerja-pekerja daripada orang-orang Melayu di situ.

Dengan tujuan itu, pada petang besoknya selepas pergaduhan itu berlaku, saya telah khabarkan kepada seorang yang tertua sekali daripada mereka di situ, iaitu Pak Man tukang masak Melayu di rumah sakit itu iaitu saya hendak berjumpa dengan mereka kesemua pada petang itu di hadapan rumah berek tempat mereka duduk selepas mereka masing-masing habis bekerja pada petang itu untuk berunding atau mencari jalan bagi memadamkan persengketaan di antara mereka yang ada.

Saya sudah sampai ke situ pada jam 5.00 petang lebih kurang dan merekapun hairan.  Nampaknya apa pula budak yang mentah ini dapat buat apa-apa.  Sayapun lambakkan apa yang ada di hati saya dan nampaknya mereka masing-masing berdiam diri saja.  Tetapi di akhirnya dengan serta-merta ada pula diantara yang ramai itu membawa parang keluar daripada bilik mereka dengan cakap yang kasar.  Saya cabut lari sambil berfikir, kearah pejabat tetapi sebenarnya saya sudah berasa takut.

   Orang tua Pak Man telah berkerian sesungguhnya suruh saya mari balik.  Ia kejar saya dari belakang.  Saya jawab iaitu saya tidak mahu balik kerana saya hendak beritahu (report) kepada Tuan Besar Rumah Sakit dan kepada polis untuk mereka datang bagi menyelesaikan pergaduhan di antara mereka di situ.  Orang tua Pak Man sudah jadi kelang-kabut dan ia minta bersungguh-sungguh jangan direportkan perkara itu kepada Tuan Besar dan polis dan meminta juga saya balik ke situ.

bersambung

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment