Total Pageviews

Monday 17 December 2012

BERTUKAR KE TELUK ANSON (Sambungan): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;


Apabila saya balik ke situ, maka masing-masing bersetujulah tidak lagi bergaduh sama-sama mereka di masa hadapan.  Saya jelaskan kepada mereka yang saya belum lagi percaya akan boleh jadi aman mengikut sebagaimana yang telah berlaku di masa yang telah lepas.  Pak Man minta saya terangkan kepada mereka bagaimana cara yang saya kehendaki.  Saya beritahu mereka yang saya tidak mahu tahu siapa yang benar dan siapa yang salah.  Yang saya kehendaki ialah cuma orang-orang yang muda meminta maaf kepada yang lebih tua di hadapan orang ramai di situ sekarang.  Oleh itu terpaksalah keluar mulanya anak-anak dara mereka yang selalu menjadi punca pergaduhan yang lalu dan dengan cara itu habislah masing-masing semua keluar daripada rumah atau bilik mereka - tidak kira anak dara, janda atau bini orang - habislah masing-masing bermaaf-maaf di antara mereka,.

Setelah itu saya katakan lagi kepada Pak Man yang saya tidak lagi yakin aman atau selesai.  Pak Man garu kepalanya yang sudah botak sambil berkata apa lagi hendak dibuat.  Saya jawab jika mereka masing-masing hendak bedamai, saya akan beri wang saya sendiri untuk beli dua gantang pulut dan orang yang ramai hendaklah muafakat pada masa itu jua untuk membeli dua ekor ayam dan perkakas memasak yang lain.  Dengan serta merta mereka tangkap dua ekor ayam mereka dan disembelih sekejab itu jua dan jadilah pada petang itu satu kenduri yang bersejarah bagi orang-orang Melayu di situ, khasnya dan orang-orang lain di situ amnya.

Selepas itu pula pada pagi besoknya seorang daripada mereka telah berkejar dengan gopoh-gapah berjumpa saya di pejabat mengatakan kepada saya iaitu Abang Mat … ada di pintu jalan masuk ke rumah sakit itu hendak memukul ianya.  Saya pun pergi lihat daripada tingkat atas pejabat dan saya dapati sebenarnya orang itu ada di situ.  Saya kata, Mat Isa namanya – mike pergi unjuk tangan bersama dengannya, buat baik kepadanya dan jika ia pukul mike, maka saya dan sekelian yang ada di rumah sakit ini akan menjadi saksi sebelah mike.  Iapun pergi berbuat demikian tetapi tidaklah terjadi apa-apa.  Orang itu kata yang ia hendak berjumpa dengan adiknya (Mat….) dan ia lalu berpesan kepadanya untuk adiknya datang sebentar berjumpa dengannya.

Semenjak itu tidaklah terjadi lagi apa-apa pergaduhan di situ dan jadi terus aman dan jua hari itu dijadikan hari ulang tahun dan di hari yang sama mengingatkan hari yang bersejarah kepada mereka.  Bukan itu saja, maka dijadikan satu pakatan untuk mereka menyimpan wang bagi kegunaan mereka di mana-mana masa mereka berkehendakkan pertolongan atau di masa kecemasan kerana di masa itu belum ada lagi syarikat kerjasama kerajaan sebagaimana sekarang.

Saya bekerja di rumah sakit itu lebih daripada sepuluh tahun dan apabila saya telahpun bertukar daripada situ, mereka tidak lupakan saya bila-bila masa mereka mengadakan kenduri keramainan itu pada tiap-tiap tahun yang selalu mereka adakan sebagai berkelah di tepi sungai di situ.

Saya teringat peristiwa itu dan selama saya bekerja di situ bersama mereka apabila saya mengadakan kenduri-kendara, mereka semua bertungkus-lumus menolong saya dan pula membawa buah tangan sebagai tanda peringatan.

Oleh kerana masanya telah berpanjangan semenjak itu, iaitu telah lebih daripada 45 tahun yang lalu, maka kakitangan-kakitangan dan pekerja-pekerja di Rumah Sakit Teluk Anson daripada orang-orang Melayu yang berkhidmat di situ di masa itu tentulah kesemuanya telah berhenti kerja dan banyak pula yang telah meninggal dunia.  Oleh itu, saya tidaklah tahu lagi dan haruslah tidak lagi diingati dan diadakan kenduri hari ulang tahun yang bersejarah yang telah diadakan di masa dahulu beberapa tahun.  Bagaimanapun, keadaan di situ sebagaimana yang telah disebutkan telah jadi aman sentosa hingga masa ini.

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA



No comments:

Post a Comment