Total Pageviews

Monday 26 November 2012

BERTUKAR KERJA KE RUMAH SAKIT KAMPAR (Sambungan 3): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;


Didalam masa yang singkat itu jua dua perkara yang lain pula telah menarik perhatian saya iaitu:-

1.                  Menyabung Ayam

Daripada zaman purbakala menyabung ayam adalah permainan orang-orang Melayu sehingga Raja-raja dan orang-orang besar atau orang ternama pun mengambil bahagian.  Tetapi di tempat ini (Kampar) di masa itu saya dapati orang-orang bangsa lain pun mengambil bahagian dan lebih berjaya.

Ditakdirkan tuhan bersama saya bertugas ke situ dengan keretapi yang sama seorang pemuda yang lain daripada bangsa asing yang masih bujang Mr. L.P. pun turun di stesyen keretapi di situ (di waktu tengah malam) dan terus menuju Rumah Sakit Kampar bersama saya.  Rupanya, ia pun baru bertukar ke situ.  Tidak berapa lama lepas kami sampai ke situ, ia dengan tukang masak orang India di rumah sakit itu telah membuat satu team sabung ayam sehingga pergi kampung-kampung orang Melayu di sekeliling tempat atau pekan itu untuk bermain sabung ayam yang peliknya ayamnya itu tidak pernah kalah.

Orang-orang Melayu terpengaruh dan terpedaya kerana mereka memikirkan tentu dengan senang saja ayam sabung mereka boleh mengalahkan ayam sabung orang itu.  Kata mereka apa ia tahu selok-belok memelihara ayam sabung.  Mereka terperdaya kerana tiap kali mereka menyabung ayam, mereka kalah dan ia dengan senang saja mendapat wang pertaruhan sabung itu.

Saya tanya apa muslihat yang ia jalankan dan ia beri saya sedikit sebanyak petuanya dan di antaranya ialah:-

a.                   Ayam sabung itu hendaklah yang besar, gagah badannya dan tinggi pula supaya senang ia memagut ayam lawan daripada atas.

b.                  Hendaklah di jaga makannya dan tempat tidurnya iaitu:-

(i)         Disediakan jagung bertongkol, kupas sedikit dan gantung tinggi di atas supaya ayam itu terpaksa meloncat ke atas bagi biji-biji jagung itu untuk dimakannya.  Dengan cara ini, kaki-kaki dan lehernya akan kuat, keras dan cergas dan juga dengqan cara itu ayam itu biasa memandang ke atas dan tidak tunduk ke bawah bila berjalan.

(ii)     Sediakan kayu atau rotan unutk tempat ia hinggap atau berdiri semasa tidur dan dengan cara itu sentiasa kedua kakinya berpegang teguh kepada kayu atau rotan itu takut jatuh ke bawah di masa ia tidur.  Dengan itu, urat-urat peha kakinya sentiasa tegang kuat dan cergas.

(c)        Daripada semasa ke semasa mandikan ayam itu sambil merasa peha-peha dan kakinya untuk menguatkan lagi anggotanya.  Ada lagi sedikit petua yang lain yang saya sudah lupa.

Saya faham ia pelihara ayamnya didalam satu sangkar yang besar yang diletak di dalam bilek mandi atau jamban di rumahnya supaya jangan bercampur-gaul dengan ayam lain.  Tetapi, apa yang saya menyaksikan ialah adakah ia memelihara ayam, jantan yang lain selain daripada ayam sabungnya itu kerana saya dapati ia ada beberapa tempat atau sangkar ayam bertelur di sekeliling sangkar ayam itu atau di bawah rumahnya, pada hal ia tidak memelihara ayam bertina.  Tetapi ayam-ayam bertina kepunyaan jiran-jirannya dan orang lain selalu datang bertelur di tempat atau sangkar yang disediakannya itu.  Jiran-jiran atau orang-orang lain itu dapat tahu ayam-ayam betina mereka sudah bertelur di tempat lain.  Apabila ayam-ayam mereka balik hendak mengeram kerana telurnya sudah diambil daripada sangkar tempat ayam bertelur di rumahnya.  Pada hal jiran-jiran itu ada jua sediakan sangkat tempat ayam mereka bertelur – soalannya adakah ayam-ayam betina itu dibawa ke tempatnya oleh ayam jantan sabungnya atau ayam jantannya yang lain.
bersambung

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment