Total Pageviews

Monday 1 October 2012

MENCARI KERJA (Sambungan 10): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;


Sebagaimana yang saya telah sebutkan tadi, saya bertukar ke rumah sakit yang tersebut pada 16.9.1916.  Saya sampai ke situ pada hari Sabtu.  Encik Mohd Darus telah serah kepada saya barang-barang dalam stor pada pagi itu dan oleh kerana ia suka hendak pergi lekas, ia bersetuju datang bekerja pada petangnya (masa ditutup opis) bagi mengajar saya cara-cara bagaimana membuat hitungan dan membuat order barang-barang makanan tiap-tiap hari mengikut bilangan orang-orang sakit dan tiap-tiap satu macam atau kelas makanan mengikut peraturan “schedule” yang ditetapkan.  Kemudian daripada itu pula untuk saya belajar peraturan-peraturan dan kerja yang biasa diperbuat di pejabat itu dengan surat-menyurat, membuat baucer-baucer dan menyimpan rekod-rekod yang mustahak dan ia terpaksalah ajar saya sehingga petang hari yang mula itu.  Saya tidak sempat melihat bagaimana cara menerima barang daripada kontraktor yang saya pada pagi besoknya mesti jalankan sendiri tugas itu.

Pada hari yang mula itu, saya telah terkeliru kerana saya fikirkan hari minggu tentulah lambat kontraktor datang membawa barang-barang.  Oleh itu, saya datang pada jam 9.00 pagi yang biasa pada jam 7.00 pagi.  Saya tidak sangka iaitu tukang masak orang India yang menghalau saya tempoh hari waktu mengambil air di paipnya masih lagi bekerja di situ.  Ia terperanjat melihat saya datang dan sudah bekerja sebagai ketuanya.  Ia tidaklah berkata apa-apa dan saya pun demikian jua.  Pada pagi besoknya, saya pula terperanjat seorang diri kerana saya dapati ia telah lari meninggalkan kerjanya dan untuk memasak hari itu ia tinggalkan seorang kawannya daripada bangsanya untuk mengantinya.  Daripada hari itu tidaklah pernah saya berjumpa ia lagi dan kami pun bersetujulah mengekalkan kawannya itu sebagai tukang masak di situ.  Saya tidaklah tahu ia meninggalkan kerjanya itu adakah sebab ia berasa malu kepada saya atau difikirkannya saya akan membayar dendam ke atasnya.

Rumah Sakit Melayu di masa itu letaknya ialah di Talang iaitu di tempat Rumah Sakit Umum yang sekarang dan mengandungi tiga buah rumah (wad) berisi 40 buah tempat tidur, sebuah wad rumah yang dekat dengan jalan keretapi ialah bagi orang-orang sakit yang perempuan.  Selain daripada itu, ada pula empat rumah kecil yang berasingan dan dipanggil “cottage” untuk orang-orang besar, orang ternama dan orang-orang kerajaan masuk berubat.  Semuanya ini adalah bagi orang-orang Melayu khasnya dan bagi orang-orang Islam amnya.

Dua wad lagi yang lain ialah bagi orang laki-laki.  Kerajaan telah mengadakan rumah sakit khas bagi orang-orang Melayu datang masuk berubat dengan ubatan cara barat.  Saya dapati orang-orang Melayu yang datang itu ialah kebanyakkannya mengidapi luka daripada seluruh negeri Perak.  Di masa itu baru saya tahu ada 4 atau 5 macam luka.  (1) Luka (2) Tokak (3) Cabuk (4) Pekung (5) Miga dan entah apa lain pula.  Miga adalah satu macam cabuk juga tetapi ia berlubang-lubang di dalam daging semacam sarang anai.  Apabila dipancutkan (pam) air ubat, maka air itu meresap dan keluar mengikut lubang lain.  Semasa saya berada dan sudah bekerja di situ, barulah seorang daripada bapa saudara saya datang berubat sakit miganya hingga sembuh dan apabila ia balik ke kampung maka baharulah orang terima ia berkahwin. 

Ubatnya adalah cara barat tetapi apa yang saya berasa hairan ialah air pembasuhnya yang dikatakan “Seline-Dressing” iaitu air garam tetapi mengikut sukatan yang dikehendaki.  Daripada situ saya mengambil kesimpulan iaitu air garam itu tajam dan kuat kuasanya.  Jika saya sakit gigi hendak bengkak, saya gosokkan kepada gusi di mana gigi yang sakit itu dengan garam halus (bukan dikomorkan) lagi baik jika dapat digaulkan dengan air asam gelugur, dan dengan itu gigi yang hendak bengkak itu jadi kisip balik dan sakit gigi pun hilang atau sekurangnya jadi kurang serta beransur baik.



bersambung

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment