Total Pageviews

Monday 8 October 2012

MENCARI KERJA (Sambungan 11): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;


Pada masa saya mula tiba untuk bekerja di situ, saya dapati beberapa perkara yang saya sendiri fikirkan ganjil iaitu di antaranya:-

(1)   Sebagaimana yang saya dahulu sebutkan iaitu kebanyakkan orang yang datang berubat ialah dari penyakit luka dan bermacam-macam jenis luka pula.  Mereka percaya atau mereka sangka merasai iaitu memakan telur ayam atau telur itik adalah membuat lagi kuat sakit luka mereka merebak dan membanyakkan nanah.  Semasa mereka berubat di rumah sakit mereka diberi makan daging dua kali seminggu, ikan dua kali seminggu, telur itik dua kali seminggu dan ikan kering sekali seminggu.  Oleh itu, apabial tiba giliran memakan telur itik tiga biji seorang pada sehari, mereka kebanyakkannya tidak mahu memakannya, maklum saja sebuah rumah sakit oleh itu Pak Uda (Syed Abu Bakar) penjaga wad himpunkan telur-telur itu ke dalam raga dan terkadang hingga penuh dua raga telur itik yang sudah direbus itu dibawa pulang.  Selain daripada dibuat gulai, kami makan begitu saja (ratah) tidak termakan-makan.  Di masa itu, saya masih lagi bujang dan Pak Uda duduk di bilik belakang rumah saya.  Begitulah halnya pada hal kerajaan mengadakan peraturan makanan yang cukup berzat seperti telur yang orang-orang Melayu di masa itu sendiri pula tidak suka memakannya.

(2)   Setengah daripada mereka yang mengidap penyakit yang dirawat di hospital pula disediakan makan telur ayam, yang direbus setengah masak mengikut keadaan sakitnya dan inipun serupalah nasibnya sebagaimana yang telah disebutkan di atas.

(3)   Setengah penyakit seperti penyakit cirit, terutama cirit darah (Dysentry) tidak dibenarkan makan makanan keras seperti nasi atau sebagainya.  Mereka diberikan makan susu cair cap junjung hingga sampai dua tin besar bagi seorang sehari dan pada lazimnya satu peti susu itu atau lebih dikeluarkan pada tiap-tiap hari untuk orang-orang yang mengidap penyakit itu.

Saya tidaklah tahu dari mana terbitnya berita yang mengatakan iaitu susu itu bukannya sebenar susu lembu tetapi ialah susu beruang putih di sebelah Kutub Utara “White Polar Bears”.  Oleh itu, kebanyakkan orang-orang sakit terpengaruh dan tidak mahu meminumnya.  Saya terpaksa keluarkan juga daripada stor sebanyak tin-tin susu yang dikehendaki mengikut hitungan dan aturan makanan bagi orang-orang sakit itu.  Saya tidaklah tahu bagaimana mereka buat sebelum saya sampai tetapi bila saya mula tiba, dicadangkan tin-tin yang orang-orang sakit tidak mahu minumnya itu dan asing dan sebelahkan.  Saya seorang yang baru tiba dan baharu bekerja, ikut sajalah sebagaimana yang saya diberitahu.

            Demikian keadaan dan perjalanannya pada masa itu pada hal sebagaimana yang telah saya katakan kerajaan membelanjakan wang yang banyak bagi mengadakan rumah sakit khas bagi orang-orang Melayu dan wang untuk membeli barang-barang makanan yang berzat seperti susu untuk orang-orang Melayu khasnya mendapat layanan dan membaiki kesihatan diri mereka sendiri yang mereka pada masa itu tidak berapa suka memakan atau meminumnya.  Sayapun tidak tetahan daripada meminumnya dalam stor sebelah dapur di situ satu atau dua tin pada tiap-tiap pagi bersama-sama dengan telur-telur ayam yang direbus setengah masak yang mereka itu jua tidak mahu memakannya sehingga di dalam masa empat atau lima bulan saja saya terpaksa membeli pakaian (kot dan pantloon) yang baharu oleh kerana saya telah jadi gemuk dan tidak boleh lagi memakai pakaian yang lama.

No comments:

Post a Comment