Total Pageviews

Monday 29 October 2012

MENCARI KERJA (Sambungan 14): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;


Sebagaimana biasa doktor besar itu terus pergi melawat orang-orang sakit di merata wad.  Kira-kira jam 10.30 pagi baru ia naik ke pejabat.  Sungguhpun di dalam masa lawatannya itu bertembung dan bercakap dengan Doktor B.M. tidaklah pula Doktor B.M. hendak bercakap perkara yang berlaku pagi tadi.  Lepas pukul 11.00 pagi baharu ia datang ke pejabat hendak berjumpa dengan doktor besar.  Ia mulakan dengan katanya yang ia suka hendak bercakap sedikit berkenaan dengan Mr. S.P.  Sebelum ia bercakap apa-apa, doktor besar berkata saya tahu semua dan tidak suka mendengar perkara itu lagi.  Doktor B.M mencelah juga lagi katanya “tetapi tuan” (But Sir).  Maka tuan doktor besar sebagaimana yang telah dikatakan keras orangnya dan terus berkata.  Saya sudah kata saya tidak suka mendengar lagi perkara itu, tidak ertikah?  Keluar: (get out) dan dengan itu tamatlah perkara itu begitu saja.

Bagi diri saya pula saya bersyukur terjadi begitu, tetapi untuk masa hadapan saya berterus-terang dengan doktor besar.  Tetapi tidaklah saya terangkan apa yang telah berlaku.  Saya minta arahan apa yang saya patut perbuat di masa hadapan sekiranya orang-orang sakit Melayu tidak mahu susu-susu itu.  Saya diperintahkan dikira keluarkan seberapa atau sebanyak yang dipakai saja.  Tetapi semenjak itu, keadaan sudah berubah dan orang-orang sakit Melayu sebaliknya sudah mula suka minim susu-susu itu.  Selepas saya menerangkan kepada mereka yang susu-susu itu sebenarnya susu lembu bukannya susu beruang laut sebagaimana yang mereka sangka, bahkan mereka pula berkehendakkan lebih banyak lagi jika boleh kerana al-maklumlah sebagaimana pantun menarik buaian kanak-kanak:-

Susu lembu manis x Santan Nyior muda
Adik jangan menangis x Abang ada sama (sama ada)

Saya berkata begitu ialah kerana pada satu hari tidak lama selepas itu, semasa saya menerima peti-peti susu yang baharu tiba daripada kereta lembu yang membawanya, saya silap tidak masukkan ke dalam setor di sebelah dapur rumah sakit itu.  Satu peti susu itu kerana peti itu tidak saya nampak, terletak di belakang setor.

Pada besok paginya, tatkala saya mengeluarkan tin-tin susu yang dikehendaki bagi hari itu seperti kelazimannya, maka peti susu yang tertinggal di luar setor malam semalam masih tinggal di belakan setor.  Apabila mereka jumpa peti itu, mereka harus menyangka peti susu itu pun bagi hari itu jua serta mereka buka dan habiskan semua sekali susunya.  Oleh itu terpaksalah saya bersusah payah menggantikannya dengan mengeluarkan wang sendiri untuk membeli di kedai satu peti susu cap junjung untuk mengantikannya kerana maklum sajalah yang saya baru bekerja dan baru saja bertukar.  Oleh itu, tidaklah ada wang di tangan dan terpaksalah meminjam daripada orang lain.  Bagaimanapun, saya tidaklah tersangat berasa kerugian kerana sudah berbulan-bulan saya minum susu itu dan jua memakan telur ayam dan itik yang telah direbus setengah atau cukup masak. 

Demikianlah halnya malu bertanya sesat jalan.





Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment