Total Pageviews

Monday 24 September 2012

MENCARI KERJA (Sambungan 9): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;

Opan datang melawat saya daripada Temoh di rumah sakit apabila ia mendengar saya sakit dan berada di rumah sakit.  Ia tiba semasa saya makan tengah-hari dan ia lihat saya makan sup yang saya telah sebutkan.  Ia larang saya memakannya kerana ditakutkan ayam-ayam itu tidak disembelih oleh orang-orang Islam kerana dilihatnya kesemua pekerja di situ ialah orang-orang Hindu.  Oleh itu, sungguhpun sup itu dibawa kepada saya tiap-tiap hari ada tiga atau empat hari yang saya tidak makan.  Orang yang sebelah katil saya di situ bertanya saya mengapa saya tidak memakannya kerana katanya jika sekiranya saya tidak memakannyapun, mereka kira jua harganya dan dengan itu sebagai pepatah orang-orang tua “Tuah ayam menikam dahulu”.  Saya pun mulalah balik memakannya.  Selepas itu saya baru siasat dan saya dapati sebenarnya ayam-ayam itu disembelih oleh orang-orang Islam.

Sudah sebulan saya berubat di rumah sakit.  Sementara itu rupanya pihak Kroh telah heboh kerana saya tidak jua sampai.  Pihak Parit Buntar pula menerangkan yang saya telah bertolak pada 31.5.1916.  Oleh itu hebohlah di antara Kroh, Parit Buntar dan Grik (tempat singgah ke sana) tulis-menulis satu sama lain pasal saya.  Masing-masing saya dianggap sudah lari kerja.

Sesudahnya lepas masa hampir sebulan kedua pihak Parit Buntar dan Kroh membuat repot yang saya sudah lari kerja.  Pihak Parit Buntar mencadangkan supaya dikeluarkan waran menangkap saya kerana melarikan wang petty cash yang saya telah ambil untuk membuat belanja di dalam perjalanan ke Kroh.  Apabila repot itu tiba kepada Tuan Penolong Setiusaha Residen Tuan Mark Rex, barulah ia teringat yang ia ada hantar seorang budak sebulan yang lepas.  Ia terus telefon kepada tuan doktor besar dan barulah diketahui yang saya berada di rumah sakit kerana di masa itu tuan doktor besar memberi sijik sakit selepas seorang pesakit itu keluar daripada rumah sakit sahaja.  Dengan serta-merta Tuan Penolong Setiusaha Residen memerintahkan seorang lain pergi bertukar ke Kroh.  Saya tidaklah tahu siapa yang mereka hantar ke sana dan selepas orang itu pergi ke sana barulah saya dikeluarkan daripada rumah sakit.

Apabila saya keluar daripada rumah sakit, saya diperintah untuk bekerja semula di Sekretariat Taiping dengan diturun balik menjadi kerani tambahan bagaimana asal hingga 16 September 1916 apabila saya telah ditukarkan ke Hospital Melayu Kuala Kangsar sebagai kerani dan penjaga stor.

Sebelum pertukaran itu, apabila di mana-mana ada kerja kosong, ketua saya bertanya saya sekiranya saya suka memenuhi kerja yang kosong itu di antaranya ialah satu jawatan Pegawai Perikanan di Port Weld.  Di masa itu saya ingat peristiwa di laut yang hampir karam bagaimana sensaranya di laut tambahan pula saya tidak biasa ke laut dan tidak tahu membezakan di antara ikan belanak dengan ikan senangin atau sebagainya.  Saya sangka mereka itu mengejekkan saya tetapi harus juga mereka benar dan iklas kerana di masa itu bilangan anak-anak Melayu yang tahu Bahasa Inggeris belum ramai.  Tuan Haji Abd. Malek Negeri Sembilan, Datuk Haji Mahmud bin Mat Pahang, Datuk Haji Mohamed Isa bin Kulop Shah dan Encik Othman bin Datuk Syahbandar Perak belum berapa tahun masuk bekerja dengan kerajaan.  Saya tolak semua itu sehingga satu masa tuan doktor besar Perak berkehendakkan budak Melayu pun jadi untuk bekerja di rumah sakit yang tersebut bagi mengantikan Encik Mohd Darus yang telah meminta bertukar daripada situ untuk membolehkan ia memasuki peperiksaan Junior Clerical Examination.  Saya berasa amat bergembira kerana saya akan bekerja di tempat saya mengaji dahulu dan dengan serta-merta saya terima.




bersambung

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment