Total Pageviews

Monday 10 September 2012

MENCARI KERJA (Sambungan 7): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;

Sambil mengingat riwayat itu, maka saya teringatlah pula satu cerita yang saya baca di dalam buku bernama “Haraps New Dramatic Reader”, buku tebal karangan A.E.M. Bailis di bawah tajuk lebih baik daripada itu “Better than that” yang mengisahkan kejadian di antara seorang pemuda askar dengan Maharaja Frank Joseph di negeri Austria.

Pada satu petang di musim buah di jalanraya berapa batu jauhnya daripada bandar, cuaca sudah mula hendak turun hujan dan maharaja itu yang sendiri memandu kereta buginya turun daripada keretanya kerana hendak memasang atap (hood) keretanya.  Apabila ia hendak balik menaiki keretanya, seorang pemuda askar menemuinya:-

Kata askar muda -   Maafkan saya tuan, tetapi rasa saya barangkali tuan 
 boleh beri saya menumpang.  Pakaian saya ini baru  
 dan saya takut rosak
                        Maharaja             -   Tentu, masuklah
                        Askar                   -   Terima kasih banyak.  Iapun naik masuk dan duduk di
        sebelah Maharaja
                        Maharaja             -   Apa yang membawa awak (apa sebab) datang jauh 
                                                        ke sini daripada bandar?
                        Askar                   -   Saya datang melawat kawan lama saya dan sekarang
        saya di dalam perjalanan balik.
                        Maharaja             -  Sambil memecut kudanya – Dan bagaimana awak
       disambutnya, seronokkah?
                        Askar                   -  Oh! Amat seronok rasanya.  Ia beri saya makan yang
                                                       masyhur, saya boleh katakan kepada tuan.            
                        Maharaja             -  (Geli hati) Ha – apa agaknya?
                        Askar                   -  Teka
                        Maharaja             -  Sup sayur kobis – barangkali.
                        Askar                   -  Dengan ejek-ejek.  Sup, sebenarnya lebih baik
       daripada itu.
       Tuan mesti teka sekali lagi.
                        Maharaja             -  Kepala anak lembu begitu?
                        Askar                   -  Lebih baik daripada itu lagi.
                        Maharaja             -  Sepotong daging kering?
                        Askar                   -  Lebih baik daripada itu lagi.  Saya diberinya makan
daging panggang merpati yang saya sendiri tembak di kebun maharaja kerana kawan saya itu sekarang ialah penjaga kebun dan binatang-binatang ternak itu cukup sedap dan tiada syak lagi.
                        Maharaja             -  Saya boleh percaya cakap tuan.
                        Askar                   -  Hujan nampaknya sudah berhenti.  Jika tuan boleh
       Berhentikan kereta, saya akan turun dan saya sendiri  
       berjalan pulang
                        Maharaja             - Oh! Tidak.  Saya suka hantar awak pulang.
                        Askar                   - Tuan cukup baik orangnya
                        Maharaja             - Tidak sekali – saya suka dapat berkawan dengan awak
       Hingga kita sampai ke bandar. 
                        Askar                   - Terima kasih banyak, tuan.  Bolehkah saya bertanya
       nama tuan, saya suka mendapat tahu siapakah 
       orangnya yang begitu baik kepada saya
Maharaja         - Ah sekarang giliran awak pula meneka siapakah orangnya  
                              saya ini.
                        Askar                   -  Barangkali tuan ada hubungan dengan tentera? 
                                                       Maharaja mengangguk kepalanya.  Tuan askar prebet
                        Maharaja             -  Tersenyum.  Lebih baik daripada itu.
                                                       (batter than that)   
                        Askar                   -  Lerftenan agaknya?
                        Maharaja             -  Lebih baik daripada itu
                        Askar                   -  Mula merasa takut. Konel?
                        Maharaja             -  Lebih baik daripada itu – Percayalah kepada saya
                        Askar                   -  Dengan ketakutan.  Barangkali tuan seorang Jeneral?
                        Maharaja             -  Mengelingkan kepalanya – Tidak!
                        Askar                   -  Dengan keluh-kesah.  Seorang Kepala Perang (Field
       Marshal)
                        Maharaja             -  Lebih baik daripada itu
                        Askar                   -  Dengan lebih keluh-kesah dan ketakutan.  Jika begitu,
       tuan tentulah Duli Yang Maha Mulia Maharaja sendiri?  
       Sambil ia cuba terjun daripada kereta bugi tetapi  
       Maharaja meghalang ianya 
                        Maharaja             -  Sekarang akan penuhkan perjanjian saya.  Saya akan
                   hantar awak pulang.
                        Askar                   -  Tetapi, Tuanku.....
                        Maharaja             -  Sementara itu, saya akan beri awak sedikit nasihat
                                                       yang bagus dan harap awak tidak akan lupakan.
                                                       Pertamanya jaga baik-baik di masa hadapan jangan
                                                       bunuh merpati sebelum mendapat kebenaran tuannya.
                        Askar                   -  Maafkan patek.....
                        Maharaja             -  Memberi isyarat dengan tangan jangan diganggu ia
  bercakap.  Dan kedua, jaga jangan bawa cerita atau      
 cerita kesah kawan-kawan kamu kepada sesiapa jua  
 orang yang tidak kamu kenal yang kamu baru jumpa   
 dengannya pada kali pertama
                        Askar                   -  Patek akan tidak lupakan sama sekali Tuanku.
                        Maharaja             -  Bagus, kita akan lihat awak seorang konel di masa
       hadapan



bersambung

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment