Total Pageviews

Monday 2 March 2015

BERTUGAS DI JABATAN PELARAJAN NEGERI PERAK (Sambungan 10): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak:

     Saya suka membangkitkan dua perkara atau peristiwa yang saya alami apabila saya mula berkhidmat di Jabatan Pelajaran Perak pada awal tahun 1949 iaitu:-

     (1)  Bayaran Gaji Pendahuluan Bagi Orang-Orang Hindu Untuk Deepavali
              Lebih kurang dua bulan lepas saya mula berkerja di situ maka satu siaran dari kerajaan telah diterima untuk bayaran sebulan gaji penuh pendahuluan untuk orang India yang berugama Hindu untuk hari sambutan mereka Deepavali. Tuan Nazir Agung dimasa itu pergi melawat sekolah-sekolah dan selepas seminggu baharu ia balik ke pejabat. Sebelum itu Tukang Kebun Hindu di Sekolah Anderson Ipoh telah gaduh kerana rakan-rakan sejawatannya yang berkerja di pejabat lain telah pun dibayar. Oleh itu saya terpaksa membuat bayaran itu termasuklah elaun guru-guru Hindu yang berkerja dimerata ladang getah (estates) dan lain yang dibayar elaun 'Grant in aid'.

                    Apabila tuan Nazir Agung balik ke pejabat diperiksanya dan didapatinya rupanya buku bayaran 'cash book' tujuh muka buku itu mengandungi bayaran itu dan ia panggil kerani wang V.M. Krishnasamy dan ia marah kerani itu hingga menangis - selepas itu ia suruh kerani itu panggil saya pula dan saya pergi berjumpa dengannya. Saya pun pergi dan beberapa minit saya menanti tidak dipanggilnya dan sesudahnya ia mencampakkan buku-buku itu dan lain-lain ke lantai dengan bermacam-macam kata marahnya diantara lain ialah, mengapa kamu bayar guru-guru Hindu yang bukan kerajaan tetapi cuma mendapat 'Grant in aid' saja dan jika mereka lari apa kamu hendak buat? Saya nanti hendak menjawab sehingga ia berhenti bercakap - kata saya - saya sudah bayar mereka kerana hendak menjaga nama baik pejabat - tidak ada 'discrimination' - tentu tuan harus tahu apa saya akan buat jika mereka lari, saya akan beri setinggi tabik kepada mereka, saya tidak payah lagi membayar gaji mereka bulan depan. 
          "If they abscord I will give them a grand salute, Sir, because I will not have to pay them next month." 
Dengan jawapan saya itu maka tuan itu terus tertawa berdekah-dekah dan ia kutip balik buku-buku yang telah dicampakkannya . Rupa-rupanya dimasa itu kerani wang ada menanti dicelah pintu masuk dan ia pula naik radang - tuan itu cuma menjawab,  "Thats all right."     


bersambung 

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-Lamborri 
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment