Total Pageviews

Monday 9 March 2015

DILANTIK DAN BERKERJA SEBAGAI SETIAUSAHA MAJLIS UGAMA ISLAM DAN ADAT MELAYU FUND, JABATAN HAL EHWAL UGAMA PERAK: Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak:

    


  DILANTIK DAN BERKERJA SEBAGAI SETIAUSAHA MAJLIS UGAMA ISLAM DAN ADAT MELAYU FUND, JABATAN HAL EHWAL UGAMA PERAK.

     Saya telah mula bercuti sebelum bersara pada 5.7.1952 untuk bersara daripada jawatan saya sebagai Pembantu Kewangan (Financial Asst) di Jabatan Pelajaran Perak pada 25.9.1952 selepas berkhidmat dalam jawatan kerajaan selama 36 tahun 6 bulan 22 hari dan saya terus diambil berkerja semula daripada hari saya bercuti pada 5.7.1952 sebagai Setiausaha Majlis Ugama Islam dan Adat Melayu Fund Perak yang telah ditubuhkan mengikut Undang-Undang Negeri Perak 6/1951 dengan dibayar gaji sebagai seorang yang telah bersara daripada jawatan kerajaan dan tugas saya ialah bagi mengatur dan mengelolakan kutipan zakat, fitrah, baitulmal dan kawalan wakaf seluruh negeri Perak mengikut Undang-Undang Negeri Perak 7/1951 dan 8/1951 

      Saya sendiri tidaklah meminta jawatan itu dan saya dipilih bagi jawatan itu adalah berpunca daripada tahun 1950 dimasa itu tingkatan gaji kaki tangan kerajaan di pejabat-pejabat yang lain telah dipinda (Revised) tetapi tingkatan gaji bagi pegawai dan kaki tangan Pejabat Ugama seperti Khadi belum ada lagi ura-ura pun hendak dipinda.   

bersambung 

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-Lamborri 
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment