Total Pageviews

Monday 23 March 2015

DILANTIK DAN BERKERJA SEBAGAI SETIAUSAHA MAJLIS UGAMA ISLAM DAN ADAT MELAYU FUND, JABATAN HAL EHWAL UGAMA PERAK (Sambungan 1): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak:

      Pada masa hari ulang tahun keputeraan Duli Yang Maha Mulia Sultan Perak bagi tahun itu sebagaimana ditahun-tahun yang lalu saya telah mendapat jemputan untuk hadir didalam perayaan hari yang tersebut di Istana Iskandariah Bukit Chandan Indera Mulia Kuala Kangsar. Dihari itu kononnya khabarnya khadi-khadi hendak mengadap Duli Yang Maha Mulia Sultan untuk menyembahkan perkara itu kepada Duli Yang Maha Mulia.

     Saya tidaklah dapat ketahui dapatkah mereka mengadap Duli Yang Maha Mulia Sultan. Pada hari itu harus tidak kerana maklum sahaja hari itu ialah hari bagi keramaian. Bagaimanapun selepas perayaan hari itu Tuan Haji Ayub yang semasa itu Khadi Telok Anson dan Tuan Haji Kassim, Khadi Parit Buntar telah menemui saya serta mereka bawa saya ke rumah Haji Hashim dimasa itu Khadi Kuala Kangsar yang duduk di rumah khas bagi khadi yang yang berdekatan dengan Masjid Ridzuaniah pekan Kuala Kangsar.

     Mereka terutamanya Tuan Haji Ayub telah meminta fikiran saya apa yang elok mereka buat untuk mendapat pindaan kepada tangga gaji 'salary scheme' mereka termasuk Khadi Besar, Mufti dan lain-lain sebagaimana pegawai-pegawai dan kaki tangan kerajaan yang lain telah mendapat pindaan tingkatan gaji mereka.    

     Berbetulan pula pada masa itu, Allahyarham Raja Musa bin Raja Mahadi baharu sahaja dilantik sebagai Yang DiPertua Majlis Ugama Islam Dan Adat Melayu Perak untuk mengantikan Almarhum Raja Kamarulzaman, Raja Di Hilir Perak. Mereka ketahui yang saya dimasa itu rapat baik dimana Allahyarham Raja Musa daripada masa kami berkhidmat di Telok Anson tempoh hari. 


bersambung 

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-Lamborri 
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment