Total Pageviews

Thursday 5 March 2015

BERTUGAS DI JABATAN PELARAJAN NEGERI PERAK (Sambungan 11): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak:

       2) Tambahan Guru-Guru Melayu
      Didalam Peranggaran Tahunan (Estimates) tahun itu ada disediakan tambahan guru-guru Melayu (New Appointments) sebanyak 60 orang. Kebetulan pada satu hari tuan Nazir Sekolah-Sekolah Perak Selatan datang ke ibu pejabat. Tuan Nazir Agung berkata kepadanya daripada 60 guru-guru tambahan itu ia bolehlah dapat 30 orang.

      Hampir sebulan terkemudian datang tuan itu ke ibu pejabat berjumpa tuan Nazir Agung - katanya sebagaimana percakapan dahulu maka sudah pun ia lantik 30 orang guru-guru Melayu tambahan - tuan Nazir Agung terdengar berkeriyau di biliknya dan jadilah satu pertengkaran dan pergaduhan diantara lain kata Nazir Agung ia sekadar berkhabar sahaja tetapi ia tidak memberi kuasa untuk melantik sendiri dan sekarang bagi ibu pejabat sudah lantik 60 orang dan siapa yang bertanggung jawab untuk 30 orang lagi itu. Mereka kedua berluru datang meja saya, masing-masing hendak dulu bercakap. Nazir Agung nampaknya sangat marah.

      Dengan takdir tuhan dihati saya dan saya pun jawab - dengan kuat kuasa saya - saya benarkan tuan Nazir Perak Selatan melantik 40 orang guru lagi. Dengan itu tuan Nazir Agung nampaknya hendak marah kepada saya pula. Saya terangkan lagi iaitu yang 60 orang itu ialah sebagai tambahan kepada bilangan guru-guru yang sudah ada sekarang - sekarang ini sudah ada 2,800 guru Melayu dan jika sekiranya mereka berkerja pukul rata 40 tahun sekali pun maka akan didapati 70 oarang akan bersara, berhenti dan tidak termasuk dua orang guru yang telah lari daripada Sekolah Melayu Tiang Bertarah, meninggal dunia atau sebagainya.

     Dengan itu nampaknya tuan Nazir Agung harus berasa malu dan dikelekkan tangannya kebelakang terus balik ke opisnya. Tuan Nazir Sekolah-Sekolah Perak Selatan pula amat sayang dan terima kasih kepada saya selepas itu. 


Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-Lamborri 
HAK CIPTA TERPELIHARA
 

No comments:

Post a Comment