Total Pageviews

Monday 26 May 2014

PERANG DUNIA KEDUA: Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;



           PERANG DUNIA KEDUA


Pada pagi subuh 8 Disember 1941 heboh terdengar menerusi radio ia-itu Kerajaan Jepun telah memulakan peperangan dengan Kuasa Yang Bersekutu termasuk Amerika Syarikat dan Britain. Dikatakan jua ia-itu Jepun telah mula menyerang musuh sebelum peperangan diistiharkan dan kubu-kubu kepunyaan Amerika Syarikat di Pearl Harbour telah dibedil terok oleh Angkatan Laut Jepun.

Pada masa itu saya berkerja di pejabat Perbendaharaan Kecil (Sub-Treasury) Telok Anson dan pada pagi-pagi hari itu kami pergi ke pejabat dan telah dapat tahu tentera Jepun telah masuk mendarat di Kelantan sebelah utara.

Kejadian itu telah memeranjatkan keadaan kerana dimasa Perang Dunia yang Pertama tahun 1914-18 pihak Jepun adalah disebelah pihak Kuasa Yang Bersekutu. Oleh itu tidaklah terjadi peperangan disebelah sini, kecuali di Pulau Pinang dimana kapal Perang Inggeris semasa belayar di situ telah dibedil oleh kapal perang Jerman bernama “EMDEN”.

Peperangan Dunia yang Kedua telah bermula di Eropah semenjak tahun 1939 tetapi oleh kerana dimasa itu Jepun belum lagi menyebelahi dimana-mana kuasa maka tidaklah berlaku peperangan disebelah sini hingga 8 Disember 1941 sebagaimana yang telah disebutkan. Bagaimanapun pemerintah Inggeris telah mengambil langkah untuk bersedia bagi sebarang kemungkinan        

 bersambung


Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-Lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment