Total Pageviews

Monday 27 August 2012

MENCARI KERJA (Sambungan 5): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;

Surat itu sepatutnya memberi gembira kepada saya tetapi bagaimana pula saya berasa hiba dan tidak tertahan airmata saya kerana:-

(1)   Baru saya berfikir iaitu sekiranya saya dapat berjumpa O.A. pada hari saya berjumpa Tuan Residen itu sebelum pejabat ditutup hari itu harus saya tidak pergi ke mana-mana dan harus saya terus bekerja kerana sekiranya tuan itu jalankan seperti kebiasaan ditaruhnya surat itu di dalam tempat surat keluar (out-tray) maka surat itu akan berjalan seperti biasa.  Tetapi sebaliknya tuan itu suruh saya sendiri bawa surat itu untuk memperkenalkan saya kepada O.A.  Bagaimanapun, O.A. panggil saya bekerja di dalam masa seminggu saja dan kelewatan berlaku kerana saya tidak di alamat yang diberi.

(2)   Saya tidak menyagka yang saya boleh dapat pekerjaan di dalam sebegitu masa yang singkat.  Sungguhpun gajinya kecil pada mulanya tetapi besar maknanya iaitu pengajian saya telah mendapat penghargaan kerana dengan itu dapatlah saya berdiri di atas tapak sendiri dan tidak lagi bergantung dan berhamba diri kepada orang lain.

(3)   Baru saya mengerti iaitu orang-orang bangsa dan berugama lainpun lebih insaf kepada saya di masa itu.

(4)   Saya telah terpelihara daripada gangguan anasir yang lain untuk mendapatkan pekerjaan.

(5)   Dengan kelewatan saya mengambil kerja itu, nama saya telah terkebawah lebih daripada berpuluh orang lain dalam daftar jawatan saya dan keseluruhan masa saya di dalam jawatan saya terkebelakang untuk menaiki kelas di dalam jawatan.  Lagi pula, harus saya diiktiraf tidak berkehendakkan pekerjaan itu dan tempat saya diisi oleh orang lain kerena kelewatan itu.



bersambung

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment