Total Pageviews

Monday 6 August 2012

MENCARI KERJA (Sambungan 2): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;

Selepas itu, disuruhnya saya sampaikan surat itu kepada O.A. selepas ia menulis sedikit perkataan di atasnya dan ditandatangannya.  Saya tidak tahu pula siapa O.A. itu.  Oleh itu saya balik pulang ke rumah Tok Aki Tahir.  Hendak bertanya orang lainpun berasa malu.  Oleh itu, saya lihat dan selidik betul dalam kamus Inggeris (English Dictionary) tetapi tidak jua saya dapat makna huruf potong itu.  Sementara itu, saya dapat membaca apa yang tertulis oleh Tuan Resident tadi.  Katanya:-

O.A.

Note his name for the first vacancy.

                                                            O.M.

Apabila Tok Aki balik ke rumah untuk makan tengah hari saya tanya ianya siapa O.A. itu.  Katanya, Kerani Besar pejabat secretariat itulah.  Saya jawab kerani besar dipanggil orang C.C. (Chief Clerk).  Oleh itu, katanya lagi assistantnya.  Daripada situ baharulah saya fahamkan maknya (Office Asst).  Pada pukul 2.00 petang itu saya pergi pula ke pejabat itu dan sebagaimana nasib pada pagi tadi begitulah jua pada petangnya.  Saya diusir daripada tangga pejabat itu bila saya sampai ke situ.

Pada pukul 5.30 petang, semua orang lain kecuali O.A. Mr M.S. Ariaady sudah pulang.  Di waktu itu, ia tinggal seorang dan tinggal ia mengunci pejabat sendiri.  Saya tunjukkan surat itu.  Ia marah mengapa pula begitu sudah lambat baru datang.  Saya jawab daripada pagi tadi saya sudah datang, tetapi diusir oleh pekerja-pekerja di pejabatnya.  Oleh itu, ia buka balik pejabat.  Diambilnya daripada saya surat permintaan saya itu.  Katanya ia akan jawab kelak.  Haripun sudah hampir malam.  Oleh itu, sayapun pulang balik ke rumah Tok Aki Tahir.

Pada masa itu, Tok Aki Tahir duduk di berek di belakang Istana Kelab sebuah rumah tumpangan raja-raja di masa itu di Taiping dekat dengan “Lake Garden”.  Selepas berjumpa dengan Tuan Resident itu dan pada pagi besok, saya bangkit untuk melihat sekeliling tempat itu.  Saya telah ternampak kepada seorang besar Perak yang saya tidak kenal.  Ia bertanya kepada Tok Aki Tahir – budak ini adakah bekerja dan jika tidak sukakah saya mengikutnya ke Pulau Pinang pada pagi itu.  Dengan tidak berfikir panjang lagi, sayapun bersetuju dan sebentar itu jua kami bertolak ke sana.  Sayapun tidak bertanya dan Tok Aki Tahir pun tidak memberikan saya tahu siapa ia dan saya pun tidak kenal.  Oleh itu, terkadang saya berbahasa tuan lepas itu pula engku dan tengku kepadanya.

Mula-mula kami terus ke Pulau Pinang dan bermalam di sana kerana ada urusan dengan Pejabat Boroh (Labour).  Selepas itu, kami terus ke Jajahan Kerian dan yang lama sekali tinggal di Selinsing.  Maka di sanalah baru saya tahu gelarannya. 


bersambung

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment