Total Pageviews

Monday 30 July 2012

MENCARI KERJA (Sambungan 1): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;

Pada satu pagi, di dalam bulan Februari 1916, sebelum ramai orang datang ke pejabat, saya telah menanti di pangkal tangga pejabat Setiausaha Resident (Secretariat) di Taiping dengan surat permintaan saya itu.  Peon-peon dan orderly-orderly di situ halau saya daripada situ kerana saya enggan hendak menyatakan tujuan saya di masa itu.  Begitulah saya disuruh turun keluar daripada masa ke semasa hingga sampai waktu jam 11.00 pagi dan di masa itu saya ternampak Ketua Peon (Head Peon) membawa dua bekas surat “Paper Trays” yang penuh, masuk ke bilik Tuan Residen.  Di masa itu, dan dengan serta-merta saya berlari ikut belakangnya dan ikut masuk bilik dengan tidak diketahui sehingga pintu yang berspring (spring door) terlepas dan memukul kepala saya.

Oleh kerana saya telah beri tabik kepada tuan itu dan tuan itu sudah balas tabik saya, maka ketua peon itu tidak cakap apa-apa.  Tuan Pemangku Resident di masa itu ialah Tuan Oliver Marks.

Ia bertanya                   Apa mahu?
Saya jawab                   Mahu minta kerja tuan
Tuan Resident               Oh! Kerja orderly tidak ada kosong.
Saya jawab                   Saya ada bawa satu surat tuan.

Tuan itu ambil surat permintaan saya itu sambil membelek saya ke atas ke bawah.  Katanya dalam bahasa Inggeris “Do you speak English?”

Saya jawab iaitu sedikit-sedikit, “Yes Sir, a little.”

Selepas itu baru ia bertutur Inggeris dengan saya.  Ia bertanya di mana saya dilahirkan dan kampung tempat saya tinggal.  Saya jawab iaitu saya telah dilahirkan di Lambor Kiri, Parit dan duduk pun di situ.  Ia seolah-olah terkejut.  Katanya ada budak daripada Lambor Kiri yang sudah belajar dan lulus bahasa Inggeris dan dengan itu diberinya saya kerusi dan disuruhnya saya duduk.  Ketua peonpun lalu keluar.

Kata tuan itu lagi ia tidak pernah dengar seorang pun daripada Lambor Kiri yang pernah masuk belajar Inggeris tetapi tambahnya lagi ia ada tahu anak Toh Maharaja Dewa Penghulu Lambor Kanan telah masuk belajar di Malay Collage tetapi ia sudah meninggal dunia – Che Lope namanya.

Saya jawab iaitu, sayalah budak yang julung kali dan tidak ada yang lain di masa itu yang sudah atau yang sedang belajar bahasa Inggeris.  Tetapi ada seorang yang lain daripada Lambor Kanan iaitu cucu kepada Toh Maharaja Dewa, Penghulu Lambor Kanan namanya Othman yang sudah belajar bahasa Inggeris selain daripada itu di sebelah Sungai Perak di lingkungan daerah kecil Bruas dan Parit belum ada lagi seorang pun. 


bersambung

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment