Total Pageviews

Monday 9 July 2012

PERUBAHAN MASA ATAU PEREDARAN ZAMAN(Sambungan 1): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;

Tok Aki dan Opan pun begitu juga dan perkara yang telah saya sebutkan terlebih dahulu adalah sebagaimana perpatah orang putih, saya adalah telah jadi “victim of circumstances,” dan sebagaimana pepatah orang putih jua iaitu “The darkest cloud has a silver lining,” pun betul jua.

Di akhir tahun persekolahan saya (1915) Tok Aki telah dilantik sebagai Penghulu Mukim Temoh.  Oleh itu, merekapun berpindah ke sana dan di masa mereka berpindah itu, saya pun pergi bersama.  Selepas saya tamat dan bekerja pula di pejabat kerajaan, saya pula datang melawat mereka di situ.  Saya tiba dengan berpakaian barat (kot pantloon) dan Opan yang di masa itu, nampaknya telah lega kehidupannya, beri saya kain pelikat yang baru untuk bersalin pakaian sebagaimana ia beri anak-anaknya sendiri dan kain itu disuruhnya saya bawa balik.  Ia nampaknya berbangga kepada orang-orang ramai yang saya ialah budak peliharaannya tempoh hari.  Di masa saya membuat kenduri kerana nikah-kahwin pula, ia selalu datang dan hebohlah dapur mengatur masak itu dan ini dan sesudahnya apabila ia meninggal dunia di Alor Star semasa ia duduk bersama dengan anaknya Tajul Arus ia berwasiat iaitu perkakas-perkakas dirumahnya di Tapah daripada kerusi meja dan lain-lainnya dipulangkan kepada saya.  Tetapi, oleh kerana di masa itu saya telah berfikir ada yang lebih mustahak menerimanya, saya tidaklah mengambilnya.  Bagaimanapun, saya bersyukur dan amatlah berterima kasih kerana dengan tunjuk-ajar mereka, maka saya telah jadi begini dan jadi pula ikutan kepada adik-beradik, anak-beranak, saudara-mara yang lain.

Sebagaimana yang saya telah sebutkan di atas tadi di masa Tok Aki bekerja sebagai Penghului Temoh, maka mereka nampaknya telah lega kehidupan mereka dan sudah berupaya membeli sebuah motokar baharu.  Di masa itu belum banyak lagi orang mempunyai atau memiliki motokar dan yang upaya memakai motokar pada masa itu ialah pegawai-pegawai kerajaan dari bangsa orang putih saja.  Sekali-sekala dapatlah saya menumpang mereka menunggang motokar itu untuk bersia-siar pada petang hari dan di masa itu bukan main rasanya seolah-olah hidung kuda jatuh ke air.

Motokar pada masa itu belum lagi pakai starter sebagaimana sekarang.  Oleh itu, pemandu-pemandu kereta itu hendaklah pakai ankol, dengan susah payah pada pagi hari di masa hari masih sejuk menghangatkan jentera baharu hidup dan boleh berjalan.

Di masa itu, Ayah Cu Tajul Muluk belum bekerja lagi dan ialah jadi pemandu kereta itu dengan bersusah payah pusing ankol pada pagi-pagi hari bila hendak keluar.  Oleh itu, telah terlintas kepada fikiran Opan meminta pertolongan ghaib dan ia suruh bawa perasap dan bakar kemian serta berasap meminta pertolongan ghaib. Dengan takdir tuhan pada hari mula itu, selepas membakar kemian maka jentera motokar terus hidup sebab sudah lama dan semenjak itu apabila jentera motokar susah hidup selalunya pakai bakar kemian (kuasa jentera adalah ghaib). 

Pada tahun 1915, saya telah di naikkan ke darjah enam dan selepas beberapa bulan dinaikkan pula ke darjah tujuh.  Diakhir tahun itu saya memasuki peperiksaan darjah tujuh iaitu setinggi-tinggi darjah sekolah Inggeris tempat saya belajar itu dan terus lulus di dalam peperiksaan itu.



Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment