Total Pageviews

Monday 16 July 2012

PEPERIKSAAN DARJAH TUJUH: Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;


PEPERIKSAAN DARJAH TUJUH

Di dalam peperiksaan di akhir tahun 1915 itu sebelas orang budak telah memasuki peperiksaan darjah tujuh di Sekolah King Edward yang Ketujuh di Taiping.  Apabila sekolah dibuka semula di awal tahun 1916, maka kami dapati kesemua budak telah lulus di dalam peperiksaan itu.  Di antara kami yang lulus itu ialah:-

1.      Miss Josephine Fernando
2.      Anthony Fernando
3.      M. Suppiah
4.      David Swaniskano
5.      Hashim bin Haji Mohd Yassin
6.      Alias bin Mat Alit
7.      Dit Singh
8.      Mohd Yaakob bin Ngah Abas
dan tiga orang budak Cina yang saya sudah lupa namanya.

            Kami telah diberitahu iaitu sijil kami akan dihantar kemudian dan di dalam bulan Februari 1916, iaitu sebulan lepas itu, barulah kami menerimanya.

            Saya telah perhatikan iaitu semenjak Darjah Tujuh mula diadakan di sekolah itu pada tahun 1912, itu di tahun mula-mula saya masuk belajar hingga tahun 1915, di tahun yang saya sendiri mamasuki peperiksaan dan lulus dalam darjah itu, tiap-tiap budak yang masuk peperiksaan itu semuanya berjaya dan lulus belaka.  Pada perhatian saya ini ialah disebabkan oleh cara guru besar kami Tuan Hogan mengajar murid-muridnya dengan menggalakkan sekelian murid-muridnya itu berlumba-lumba sama sendiri pada tiap-tiap hari yang memaksa mereka belajar kuat dan bersungguh-sungguh.  Misalnya belajar membaca dijalankan dengan semua murid-murid dikehendaki berdiri berbaris di hadapan mejanya.  Budak yang pertama (nombor 1) mula membaca dan disoal di atas apa-apa yang telah dibacanya yang ia mesti boleh jawab.  Jika ia tidak boleh jawab dengan betul, maka budak yang kedua akan ditanya dan disuruh jawab, jika ia pula tidak boleh jawab dengan betulnya, budak yang ketiga pula akan diminta menjawab.  Demikianlah seterusnya hingga soalan itu dijawab dengan betul.  Murid-murid yang dapat menjawab itu tadi akan dinaikkan tempat kepada nombor satu.  Selepas itu, ia pula akan membaca dan disoal.  Jika ia tidak dapat menjawab dengan betul, maka budak nombor (1) dahulu yang sudah jatuh nombor (3)  tadi jika ia boleh jawab dengan betul akan naik balik ke nombor (1) di tempatnya yang lama dan budak nombor (3) pula akan membaca dan disoal dan demikian seterusnya hingga ke bawah.  Lagi pula seorang budak yang tidak datang sekolah sehari akan jatuh tempatnya kepada nombor ke bawah sekali.  Oleh itu budak-budak akan rajin membaca dan mempelajari bukunya dan tidak mengelat hari ke sekolah kerana takut malu jatuh tempat masing-masing.  Pada besoknya pula, mereka berdiri mengikut nombor masing-masing sebagaimana di hari yang lalu dan seorang budakpun tidak berani hendak mengelak.  Tatkala “Dictation” pula, ia dipanggil berdiri mula dengan siapa yang betul semua.  Kemudian siapa salah satu huruf dan demikianlah seterusnya dan di dalam karang-mengarang pula diberi markah peratus.  Ia suruh berdiri siapa yang mendapat 70 peratus ke atas.  Demikianlah pula seterusnya.

Satu lagi cara ia mengajar ialah dengan cara mengajar Darjah Tujuh dan Enam dicampurkan di dalam satu kelas dan serupa bukunya.  Maka dengan cara ini sebagaimana yang telah disebutkan beberapa kali berlaku iaitu budak-budak yang baru masuk belajar Darjah Enam dapat mengalahkan budak-budak yang sudah lulus Darjah Enam dan yang sudah dimasukkan ke Darjah Tujuh.  Ini pula terkadang-kadang menyebabkan setengah budak yang tidak maju berasa malu dan terus berhenti dan ada pula yang tidak puas hati mengapa ia yang sudah dinaikkan Darjah Tujuh tidak dibenarkan mamasuki peperiksaan Darjah Tujuh di hujung tahun itu.  Kemudian tengok nasibnya tetapi dikehendaki lagi peperiksaan Darjah Enam pula yang mereka telah lulus di akhir tahun yang lalu.  Demikianlah mengikut logik mereka masing-masing tetapi sebaliknya pula, jika budak itu sudah ditewaskan oleh budak yang lain di dalam Darjah Enam, harus ia akan tidak lulus peperiksaan Darjah Tujuh dan dengan sebab itu ada yang berhenti sekolah begitu sahaja.



Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment