Total Pageviews

Monday 2 July 2012

PERUBAHAN MASA ATAU PEREDARAN ZAMAN: Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;


PERUBAHAN MASA ATAU PEREDARAN ZAMAN

Untuk penerangan yang lebih jelas dan jua untuk mengelakkan daripada salah faham, maka suka pula saya menerangkan iaitu keadaan yang saya telah sebutkan terlebih dahulu bukanlah berlaku terus-menerus selama-lamanya selama saya mengaji di sekolah Inggeris yang hampir empat tahun itu.

Sebagai seorang Pegawai Penempatan (Sattlement Officer), datuk saudara saya itu terpaksalah menjalankan tugas jawatannya ke sana ke mari pada masa itu dengan memakai perahu besar dan semasa itu Opan dan lain-lain yang duduk bersama merekapun pergilah bersama.  Ada masanya pula mereka duduk di pekan Parit dan pergi mari daripada Kuala Kangsar.  Pada masa itu tinggallah saya bersama-sama dengan bapa-bapa saudara saya yang sudahpun saya sebutkan kecuali ayahanda Tajul Arus yang duduk di Malay College Kuala Kangsar sebagai pelatih Pegawai Tadbir (M.A.S.).  Di masa itu dapatlah saya dengan senang belajar daripada mereka yang telah tinggi pengajarannya.  Jika saya diajak merambu ke pekan Kuala Kangsar, dimalam hari sebelum hendak tidur saya jadikan syarat pergi bersama-sama mereka iaitu mereka akan ajar saya apabila balik kelak.  Ayahanda Tajul Hasnan selalunya mengaku dan mengajar saya apabila balik.  Memotong getah pun tidak lagi kerana rumah dan tanah itu sudah berjual.

Selepas itu, apabila mereka telah tamat daripada bersekolah dan dapat pula pekerjaan dengan kerajaan di bandar itu jua, pada mulanya saya duduk bersama dengan ayahanda Tajul Ariffin yang sentiasa ambil berat di atas pengajian saya.  Pada masa itu, ia sudah berkahwin dengan Wan (bonda) Zainab dan sudah mendapat anak.  Selepas mereka dah berpindah ke tempat lain, maka saya telah duduk bersama dengan ayahanda Tajul Hasnan di rumah itu jua yang telah jua baru berkahwin dengan Wan (Bonda) Biah daripada Teluk Kumbar Pulau Pinang.  Mereka semuanya amat baik belaka kepada saya.

Saya tidak dapat duduk bersama dengan ayahanda Tajul Arus (sekarang Haji) kerana semasa saya mengaji ia sudah tamat mengaji dan duduk di Malay Collage Kuala Kangsar, belajar di situ sebagai seorang Pegawai Pentadbir sebagaimana yang telah lalu disebutkan.  Ia amat pandai orangnya, amat bergeliga otaknya dan tamat pengajiannya beberapa tahun lebih dahulu daripada abangnya.  Semasa ia telah bekerja terutama semasa ia bekerja di Alor Setar, Kedah, saya beberapa kali datang ziarah ke sana.  Di masa itu, saya pun telah bekerja di pejabat kerajaan.  Di masa saya berada di sana saya dibawanya berminggu-minggu ziarah di merata-rata negeri Kedah dengan tidak balik ke rumah iaitu semasa ia menjalankan tugas jawatannya sebagai Penolong Pengarah Tanah dan Galian Negeri Kedah.  Di masa itu Wan (bonda) Hajjah Sa’udah, isterinya pun tidak berkata apa-apa.  Mereka semuanya amat baik kepada saya.

bersambung

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment