Total Pageviews

Monday 30 January 2012

MELAWAT KEPALA NEGERI PERAK (Sambungan 2): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;

Apa yang sebenarnya menyebabkan kami tidak meneruskan perjalanan di hari itu ke Taiping ialah oleh sebab Cikgu kami sudah berasa malu hendak berjumpa dengan orang-orang kawannya kerana bau pakaian dan badan kami sudah jadi hapak sebab perjalanan yang begitu jauh.  Kami hendak mandi di Sungai Kangsar sambil membasuh pakaian yang kami pakai untuk menghilangkan bau kami yang sudah begitu hapak.

Apabila kami sampai ke pekan Kuala Kangsar, maka kami ikut sungai itu ke hulu jauh di mana tidak ada orang di situ.  Mereka yang ketika itu lalu turun ke sungai mandi sambil membasuh kain dan baju yang mereka pakai.  Saya masih kecil lagi dan tidak amat pedulikan fasal itu tetapi sempat jua saya membasuh kaki saya yang telah melecur dengan air sungai yang sejuk.  Mereka campakkan kain baju mereka yang mereka sudah basuh itu kepada saya yang tinggal di atas tebing dan suruh saya jemur di atas tebing sungai itu sehingga kering.  Sementara itu mereka tinggal di dalam air sungai dengan tidak berkain (bertelanjang) di dalam air.  Demikianlah keadaan dimasa itu bukan sebagaimana masa sekarang yang masing ada mempunyai banyak pakaian masing-masing.  Mereka terpaksa menanti di dalam air sehingga kering pakaian yang mereka basuh dan jemur kerana mereka tidak boleh naik ke darat disebabkan tidak ada pakaian yang lain.  Apabila kain baju mereka sudah kering sekurang hampir kering mereka suruh saya unjukkan kepada mereka dan selepas itu barulah mereka memakainya dan naik ke atas tebing sungai dengan terus dengan berjalan kaki jua ke Kota Lama Kiri dan kami tidur malam itu di rumah Cik Siti Hasnah, guru besar perempuan Sekolah Perempuan Melayu Kota Lama Kiri, seorang lagi daripada keluarga Cikgu kami itu.  Saya seorang tidak mandi dan membasuh kain baju kerana jika saya berbuat begitu, siapa pula hendak menjemur kain-baju mereka itu dan siapa pula hendak mengambilnya balik untuk masing-masing memakainya bila pakaian-pakaian itu kering kelak kerana saya pun sudah tahu malu bertelanjang di atas pantai.

Pada esoknya, iaitu di hari yang keempat didalam perjalanan atau pengembaraan itu, maka kami bertolak dengan jalan kaki jua ikut balik jalan Padang Asam untuk pergi ke Taiping.  Kami singgah sekali lagi di rumah Cikgu Ulong di Padang Asam dan ia jamu kami makan dengan potong ayam sebelum kami bertolak ke Taiping.  Tapak kaki saya yang sudah melecur terpaksa dibalut kerana amat sakit dipijakkan keatas jalan batu. 

bersambung

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA
 

No comments:

Post a Comment