Total Pageviews

Monday 9 January 2012

BELAJAR DI SEKOLAH MELAYU: Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;

BELAJAR DI SEKOLAH MELAYU

Sebagaimana yang telah disebutkan pada awal tahun 1908, Cikgu Alang Maarof telah ditukar ke tempat lain dan digantikan oleh Cikgu Kechil.  Selepas peristiwa yang telah disebutkan maka mengajarlah ia bersungguh-sungguh.  Pada masa itu rumah sekolah masih lagi bangsal atap.  Cikgu Kechil menumpang di rumah abang saudara saya sebelah bapa iaitu Megat Pakeh bin Megat Kechil.  Ia mengajar bukan saja siang hari di sekolah tetapi pula mengajar pada malam hari di rumah tempat ia menumpang.  Ia mengajar hingga larut malam dan pada masa sekolah tutup siang hari ia mengajar hingga hampir waktu subuh.  Terkadang jadi budak-budak tidur mengigau hampir memanjat tiang rumah sebab kurang tidur dan pada satu malam terpaksa memanggil Tok Bomoh Ngah Makah untuk menjampi seorang budak yang seolah telah jadi tidak sedarkan diri lagi.

Pada masa Cikgu Kechil mula sampai saya mengaji baru masuk darjah dua maka dengan penuh lelah ia mengajar kami tidak kira siang atau malam.  Saya telah dinaikkan darjah daripada darjah dua beransur-ansur sehingga dihujung tahun itu juga saya telah dinaikkan bersama-sama dengan tiga orang murid yang lain yang telah masuk belajar dua tahun terdahulu daripada saya telah masuk di dalam peperiksaan darjah lima yang pada tahun itulah mula-mula diadakan peperiksaan darjah itu bagi murid-murid sekolah-sekolah Melayu.

Keadaan saya meningkat naik darjah-darjah itu sebegitu cepat daripada darjah dua beransur-ansur hingga ke darjah lima dalam masa setahun (1908) telah memeranjatkan atau mengemparkan keluarga saya kerana belum pernah terjadi begitu cepat di mana-mana sekolahpun.  Perkhabaran itu sehingga sampai kepada datuk saudara saya Uda Shukor yang kami panggil Tok Aki Sareh iaitu tempat ia duduk iaitu Teluk Sareh.  Pada satu petang ke rumah kami di Lambor Kiri dan langsung bermalam di rumah tua.  Pada malam itu dipanggilnya saya tidur bersama sekelambu dengannya sebagaimana kelazimannya bila ia datang ke rumah pusaka nenek-moyang kami.  Pada pagi esoknya, apabila ia hendak bertolak balik ke Teluk Sareh saya dengar ia membuat pesan kepada emak saya katanya “Long! Long! Berhentikan anak kamu padahnya kerana aku dengar semalam di dalam masa ia tidurpun ia mengingau mengeja apa ia kaji!”  Bagaimanapun tidak pula emak saya suruh saya berhenti daripada mengaji dan di akhir tahun itu juga saya dan tiga orang murid yang lain telah memasuki peperiksaan darjah lima iaitu julung kali darjah itu diadakan.

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment