Total Pageviews

Monday 23 April 2012

MENGAJI SEKOLAH INGGERIS (Sambungan 1): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;

Keluarga saya lebih suka jikalau saya masuk belajar Ugama Islam di Mardrasah Tuan Sheikh Mohd Salleh di Teluk Intan atau di tempat lain.  Saya pula tidak tertarik hati samasa saya mengaji Quran tempoh hari.  Saya berasa amat payah mempelajarinya.  Tambahan pula, mereka-mereka yang telah dahulu pergi belajar ugama masing-masing telah balik ke kampung selepas sedikit masa belajar saja sehingga dapatlah satu title (pangkat) “mengaji batang tiang, mengaji mencari tunang”, selepas mendapat tunang yang dihajati, maka tamatlah pengajian.

Dengan takdir tuhan yang maha kuasa, pada awal tahun 1911 telah bertukar ke Pejabat Jajahan Kecil Parit.  Seorang daripada datuk saudara daripada pihak bapa kepada ibu saya Tok Ki Mohd Yatim bin Toh Nara Dayan sebagai Pegawai Penempatan (Settlement Officer) orang kampung panggil ia raja tanah.  Ia duduk di pekan Parit dan selalulah ia datang ke Lambor kerana di masa itu banyak tanah hutan dibuka di Cangkat Melintang Lambor Kanan dan Paya Machang Lambor Kiri.  Dengan tidak diketahui oleh ibu saya, maka bapa saudara saya telah meminta sekeping tanah di Changkat Melintang di sempadan sebelah hulu mukim Lambor Kanan dan sudah ia bayar wang deposit.  Selepas itu, baharu bapa saya beritahu ibu saya.  Ibu saya tidak amat bersetuju kerana tempat itu ialah hutan belantara di masa itu dan jauh daripada tempat duduk dan menyeberang sungai pula.  Jika hendak menjadikan tanah itu terpaksalah berpindah ke situ.  Ibu saya terus meronta jalan kaki dan mujur pula ia jumpa sampan kenaikan ninda saudara saya itu di Bota.  Ia minta balik wang yang telah dibayar oleh bapa saya itu, jika sekiranya “ayahcik” bapa saudaranya itu tidak dapat memberi ia tanah yang dekat Lambor Kiri. Maka dengan sebab itulah ibu saya itu dapat tanah di Matang Gedepior di Lambor Kiri, tidak jauh dengan rumah tua tempat kami duduk.  Tanah itupun didaftarkan di dalam nama ibu saya sendiri.  Di dalam perjumpaan yang tidak disangka itu, bangkit soalan pengajian dan pengangguran saya.

Selepas itu datuk saudara saya itu telah datang ke Lambor Kiri beberapa kali bagi menjalankan urusan jawatannya sambil melawat kakaknya Long Fatimah binti Toh Nara Dayan dan abangnya Esa bin Toh Nara Dayan yang di masa itu masih ada hayat masing-masing lagi.  Di dalam masa percutian sekolah maka anak-anaknya pun mari bersama.  Maka, di dalam masa lawatan mereka itulah saya dapat berkenalan dengan bapa-bapa saudara saya itu yang di masa itu seramai empat orang:-

1.      Mohd Tajul Ariffin bin Mohd Yatim
2.      Ahmad Tajul Hasnan bin Mohd Yatim
3.      Mohammad Tajul Arus bin Mohd Yatim
4.      Ahmad Tajul Muluk bin Mohd Yatim

Saya sebenarnya tidak tahu siapa dan bagaimana pula membangkitkan soalan pengajian sekolah saya sendiri.  Saya fahamkan iaitu datuk saudara itu mengaku memasukkan saya belajar di sekolah Inggeris dan akan berikhtiar memasukkan saya ke Maktab Melayu (Malay College) Kuala Kangsar, jika boleh, di mana anaknya sedang belajar dan keluarga saya pun amat bersetuju.

bersambung

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment