Total Pageviews

Monday 16 April 2012

MENGAJI SEKOLAH INGGERIS: Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;

MENGAJI DI SEKOLAH INGGERIS

Awal tahun 1911 ialah tarikh yang bersejarah di dalam penghidupan saya.   Pada masa itu saya tidak lagi mengaji mana-mana sekolahpun dan kerja pun tidak ada.  Saya kerap dibawa oleh Guru Besar kepada kaum keluarganya.  Adik-adik perempuannya seorang bernama Topin Tengah.  Sayapun tidak tahu nama-nama ini nama panggilan sahajakah dan ada nama-nama mereka yang lain.  Bagaimanapun, masing-masing ada beranak-pinak belaka dan seorang daripada anak adiknya duduk bersama dan belajar di Lambor Kiri.

Seorang lagi anak Topin yang lain pula telah masuk belajar di Sekolah Inggeris di awal tahun ini, selepas sebulan daripada saya datang melawat lagi bersama Cikgu saya.  Di masa itu bertembung dengan seorang daripada kawan bapa budak itu yang datang melawat kawannya.  Harus jua kawannya itu ialah seorang kerani pejabat kerajaan.  Ia suruh anak saudara guru saya itu bawa buku-bukunya.  Ia suruh budak itu baca buku itu iaitu buku baca darjah satu.  Ia dapat baca dan dapat jawab soalan yang dikemukakan kepadanya di dalam Bahasa Inggeris.  Saya telah amat tertarik hati kerana di dalam masa sebulan saja ia sudah erti Bahasa Inggeris sedikit sebanyak.  Sebelum itupun semasa melawat Pulau Pinang tempoh hari, saya sudah jua tertarik hati kerana saya tengok anak-anak orang Cina yang kecil sudah dapat bertutur Bahasa Inggeris.

Guru saya itupun mengalakkan saya untuk belajat di Sekolah Inggeris dan ia sedia berunding dengan keluarganya untuk tempatkan saya tinggal belajar tetapi saya tidak berani tinggal dengan mereka kerana mereka adalah daripada keluarga yang lain dan bahasa yang dipakai di rumah merekapun saya tidak faham jika mereka bercakap di antara sama mereka.

Setengah daripada keluarga saya pula tidak berapa bersetuju bagi saya belajar Bahasa Inggeris, masuk Serani konon dan tidak pernah seorangpun daripada kampung atau keluarga kami yang telah masuk belajar di Sekolah Inggeris.  Sebelum itu, ada seorang telah masuk belajar di Sekolah Inggeris.  Ia telah meninggal dunia semasa ia mengucapkan dengan Bahasa Inggeris dan itulah sebabnya kata orang tua-tua di masa itu “masuk Serani”.

bersambung

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment