Total Pageviews

Monday 20 October 2014

KERAJAAN BAHARU TERTUBUH (Sambungan 1): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak:

   
  Selama saya meninggalkan Telok Anson selama lapan belas hari itu apabila saya kembali maka saya dapati pejabat kerajaan yang terkenal dengan panggilan opis tiang seribu telah terbakar dan apabila saya bersama dengan bapa saya sampai ke rumah saya maka kami dapati rumah itu telah dibuka dan dibongkar oleh maknusia yang tidak ada lagi kemaknusiaan pada diri mereka kerana jarum patah pun tidak mereka tinggalkan, bukan saja perkakas dan isi rumah saya bahkan sekalian perkakas-perkakas dan barang-barang saudara mara saya daripada kaki tangan kerajaan dan saudara mara yang lari daripada tempat-tempat lain telah bawa sekalian kepunyaan mereka untuk ditumpangkan bagi sementara di rumah saya didalam masa pelarian dharurat didalam peperangan itu telah kesemuanya diambil orang.   

 bersambung

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-Lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment