Total Pageviews

Monday 13 October 2014

KERAJAAN BAHARU TERTUBUH: Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak:

KERAJAAN BAHARU TERTUBUH

     Sebagaimana yang telah disebutkan, sepasukan daripada tentera Jepun telah melalui sungai daripada hulu dan menghilir Sungai Perak dan telah sampai serta bertemu dengan pasukan tentera Amerika daripada laut yang sampai di Telok Anson pada 2.1.1942 daripada situ mereka terus menuju ke Selatan Tanah Melayu dan pada akhirnya Singapura tempat pertahanan Inggeris yang akhir telah jatuh ketangan mereka pada 15 Februari 1942. Maka dengan ini bermakna mereka telah menaklukkan Tanah Melayu dalam masa kurang daripada 70 hari atau sepuluh minggu.

     Selepas sahaja Singapura jatuh ketangan tentera Jepun maka Kerajaan Jepun telah ditubuhkan di sana sini. Oleh itu kami daripada kaki tangan kerajaan yang lama mulalah balik ke tempat masing-masing. 

     Apabila saya terdengar khabar yang dibawa oleh orang yang pergi bersampan ke Telok Anson iaitu kerajaan tentera Jepun telah menakluk pekan Telok Anson dan melantik seorang Mayor bernama J.N.Bhaduri sebagai Mayor untuk sementara maka saya balik ke Telok Anson pada 18.1.1942. Allahyarham bapa saya pergi mengikut bersama dan anak-anak dan isteri saya tinggal di Lambor Kiri.


 bersambung

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-Lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment