Total Pageviews

Monday 8 September 2014

PERISTIWA ATAU KECEMASAN DI KAMPUNG (Sambungan 1): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak:



Selepas askar Jepun melalui tempat ini dengan sampan hilir ikut Sungai Perak, pada pagi 1.1.1942 itu pada malamnya itu jua barangkali setengah budak-budak nakal dikatakan telah pergi ke pondok tempat perempuan Cina itu duduk seorang diri di situ untuk menakuti didalam masa yang gelora peperangan yang baru meletus di negeri ini – apa yang telah berlaku sebenarnya tidaklah diketahui.

Pada pagi besoknya 2.1.1942 sebagai mana yang telah disebutkan, perempuan Cina itu telah pergi mengadu kepada ketua kaumnya mengatakan ia telah disamun atau dirampas oleh orang-orang Melayu dan habis harta serta wang ringgitnya. Maklum sajalah dimasa itu kongsi atau pakatan orang Cina sangat kuat.        

Orang Cina yang dikatakan ketua kaum mereka ini telah datang mengadu kepada Tok Ketua Kampung orang-orang Melayu yang dimasa itu bagi Kampung Tua Lambor Kiri ialah Uda Baharum serta menuntut kerugian perempuan Cina ini. Pada masa itu tinggal mentua saya Hajah Fatimah kerana mentua saya Haji Mohd Jabar Penghulu Mukim Lambor Kiri telah digantikan dengan orang lain dan jua ia telah meninggal dunia. 


bersambung

  Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-Lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA


No comments:

Post a Comment