Total Pageviews

Monday 15 September 2014

PERISTIWA ATAU KECEMASAN DI KAMPUNG (Sambungan 2): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak:



Tok Ketua Uda Baharum pada mulanya bawa ketua Cina itu bersama-sama dengan kawan-kawannya dan perempuan Cina itu berjumpa dengan ibu mentua saya, pada mulanya di tepi sungai kerana masih pagi lagi. Selepas itu di tepi jalan luar pagar kawasan rumah, mereka ikut masuk kedalam pagar rumah dibawa oleh Ketua Uda Baharum. Apabila tiba ke tangga rumah hendak naik ke rumah maka ibu mentua saya merayu supaya jangan ia disalahkan diatas perbuatan budak-budak yang nakal itu dan daripada cahaya mukanya dengan jelas menunjukkan yang ia adalah didalam keadaan takut dan tiada pula siapa hendak membelanya. Saya sendiri dimasa itu didalam keuzuran kerana kaki saya semakin bengkak kerana jatuh daripada basikal tatakala melanggarkan sekawan kambing yang bermaharajalela di jalan raya Telok  Anson

Mereka semua naik keatas rumah dan duduk di atas kerusi di anjung rumah kerana merundingkan perkara itu diantara Tok Ketua Uda Baharumdan mereka orang-orang Cina itu. Tidak semena-mena ayah saya tiba naik ke rumah dan langsung ia tarik tangan Tok Ketua Uda Baharum dan tolak turun ke tanah sambil ia berkata, “Jika jadi satu pergaduhan atau satu-satu perkara di atas rumah siapa akan bertanggung jawab,’ kerana orang lain sekarang penghulu besok pergilah berjumpa dengan yang berkuasa.


bersambung

  Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-Lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment