Total Pageviews

Monday 30 June 2014

PERANG DUNIA KEDUA (Sambungan 5): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;




Bagi diri saya sendiri pula oleh kerana sedikit perselisihan saya dengan tuan Pegawai Jajahan itu ditempoh hari, maka tidaklah saya berani hendak meminta apa-apa wang bantuan atau wang pendahuluan, maka saya adalah seorang yang puteh mata saja melihat orang-orang lain mendapat wang pendahuluan dan saya nampak diantara yang menerima wang pendahuluan itu ada diantara yang telah menukar cek daripada pejabat yang dikatakan bukan bagi bayaran gaji mereka, tetapi bagi bayaran yang lain – tambahan pula dimasa itu wang gaji saya bagi bulan Disember 1941 yang telah saya terima sudah habis saya belanjakan untuk membaiki (overhaul) motokar saya kerana difikirkan dengan kereta itu yang sudah diperbaiki maka senanglah hendak lari ke mana-mana dengan tidak takut rosak untuk melindungi diri sendiri dan keluarga daripada apa-apa bencana peperangan, tetapi kesudahannya -------- saja --------  tetapi saya hingga jadi kecewa kerana ketiadaan apa-apa wang lagi ditangan.       


 bersambung

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-Lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA
         

               Catatan: ------ perkataan tidak boleh dibaca 

No comments:

Post a Comment