Total Pageviews

Monday 21 November 2011

SEKOLAH QURAN (Sambungan): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;

    Di masa saya diambil belajar Quran itu di rumah Cikgu Alang Maarof, waktu malam di rumahnya ia berjanji dengan Tok Guru Quran Imam Gamat mereka berdua berlawan siapa lebih cepat menamatkan Quran 30 juzuk seorang budak murid dan iapun dengan niat yang baik itu membanting tenaganya bersungguh-sungguh mengajar saya untuk menjayakan cita-citanya yang murni itu.  Tetapi sebaliknya pula yang terjadi ia mengajar saya dengan kasar untuk menakutkan saya supaya bersungguh-sungguh belajar.  Apabila saya sikit silap membaca ayat suci ia bertempik marah sehingga saya terperanjat terus kecut isi perut saya hendak keluar.  Di masa itu saya ada mengidap penyakit puru di sebelah belikat (di sebelah bahu) saya di sebelah kira.  Oleh kerana tempat itu liku maka susahlah bagi saya hendak mengubatnya sehingga ia merebak besar dan bernanah tetapi oleh kerana saya memakai baju kot (coat) yang tebal kainnya, maka tidaklah ternampak puru itu kepada sesiapa.  Selalunya apabila guru saya itu marah atau meradang sambil bertempik maka ia menampar dengan tangan kanannya ke belikat saya yang kiri di atas puru saya itu terpancut nanah daripada kopeknya yang tebal.  Sungguhpun saya berasa menderita sakit tetapi saya berasa malu dan tidak berani hendak menceritakan kepada sesiapapun sehingga puru itu sembuh bagitu sahaja dengan nanahnya tidak bertakung.  Oleh yang demikian, dengan keadaan dan cara itu lama-kelamaan saya telah jadi dokdat (binggung) sebab takut yang amat sangat kepada guru saya itu.

Pada satu malam saya mula buat pura-pura sakit kepala.  Saya disuruh berhenti mengaji dan disuruh tidur di serambi rumah seperti kelaziman.  Guru saya tidur di biliknya.  Daripada biliknya ia bertanya siapa nama bapa sianu-sianu menyebut beberapa nama budak-budak yang mengaji di Sekolah Melayu.  Daripada satu nama kepada satu nama yang lain.  Orang-orang itu semuanya daripada keluarga saya iaitu bapa saudara ataupun datuk saudara saya belaka tetapi oleh kerana saya ketakutan habis lupa nama-nama itu.  Oleh itu saya jawab tidak tahu, tidak kenal cikgu.  Sesudahnya ditanya saya “kamu kenalkah Ngah Abas?” (bapa saya) dan dengan itu mengertilah saya yang  ia sudah marah.  Masing-masingpun tidurlah selepas itu. 

Tidaklah diketahui samada budak yang dahulu daripada saya cabut lari oleh kerana senasib seperti saya ataupun sebab ianya malas belajar sebab benak hati.

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment