Total Pageviews

Monday 27 April 2015

DILANTIK DAN BERKERJA SEBAGAI SETIAUSAHA MAJLIS UGAMA ISLAM DAN ADAT MELAYU FUND, JABATAN HAL EHWAL UGAMA PERAK (Sambungan 6): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak:

     Pihak pembangkang telah menjalankan bermacam-macam helah atau cara untuk menghalang kutipan-kutipan itu oleh pihak kerajaan dengan cuba mengelirukan orang ramai dengan membangkan, menentang dan menghasut orang ramai.

      Ditahun yang awal kutipan fitrah mula dijalankan (1952) pihak pembangkang telah pura-pura meminta bantuan sebanyak $50,000 daripada kumpulan wang kutipan itu untuk membeli jentera cetak mencetak bagi memajukan perniagaan mereka sebagai pencetak buku-buku dan kertas-kerta yang mereka tahu sendiri pihak yang berkuasa tentu sekali tidak dapat mempersetujukan bagi satu-satu pihak dapat ditolong sebanyak itu. Oleh yang demikian mereka mulalah menjalankan dakyah mereka.

      Pihak yang berkuasa terpaksa menjalankan tindakan undang-undang keatas penghasut-penghasut dan pembangkang-pembangkang dan jua keatas mereka yang ingkar bagi menunaikan fitrah mereka. Tindakan itu terpaksa dijalankan sebagai pihak kerajaan oleh Tuan Pendakwa Raya (D.P.P.) Encik Abdul Kadir Yusof (sekarang Tan Sri) sendiri. Pihak yang dituduh daripada pihak pembangkang pula mengambil peguam (lawyer) yang termasyahur dan handal untuk membela mereka yang seorang daripadanya sekarang telah dilantik oleh kerajaan sebagai Penasihat Undang-Undang  disebuah negeri di Malaysia Barat   

bersambung 

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-Lamborri 
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment