Total Pageviews

Monday 12 January 2015

BERTUGAS DI JABATAN PELAJARAN NEGERI PERAK (Sambungan 3): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak:

      (1) Gaji Guru Tukang Membuat Labu

            Pada masa saya mula tiba di pejabat itu saya dapati iaitu guru membuat labu di Sayong, Kuala Kangsar dan di Pulau Tiga, Hilir Perak masing-masing dibayar elaun sebanyak $2.00 (dua Ringgit) seorang sebulan. Saya tanya tuan Nazir Agung bagaimana mereka hendak hidup dengan elaun sebanyak itu dan tuan itu memberi saya tahu iaitu mereka itu dikehendaki berkhidmat beberapa jam saja didalam sebulan. Saya kemukakan iaitu tidak boleh disalahkan kepada mereka dan tujuan bekerja ialah untuk mecari makan dan jika mereka dibayar gaji yang cukup atau yang munasabah siang malam pun mereka boleh bekerja jika berkehendakan. Dengan itu maka tuan itu dengan serta merta bersetuju mereka itu dibayar gaji yang tetap  sebagai guru yang tiada berlatih 'Untrained Teacher' dengan gaji yang berlipat ganda. 
  

bersambung 

Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-Lamborri 
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment