Total Pageviews

Monday 21 July 2014

PERANG DUNIA KEDUA (Sambungan 8): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;



Di pejabat kami bekerja jua terus menerus hingga hari petang pada 24 Disember 1941, sebagaimana yang saya sudah pun disebutkan, sebelum cuti Kerismes dan pada petang itu Tuan Pegawai Jajahan bertanya saya dimana saya tinggal diwaktu malam dan saya beri ia tahu yang saya tidak lagi boleh duduk di rumah kerajaan dan sudah berpindah ke rumah  seorang saudara saya di Horley Road. Oleh itu ia terus meminta kepada saya sekelian kunci peti besi pejabat Perbendaharaan Kecil yang didalam tangan saya kerana katanya susah hendak mencari saya bila-bila dikehendaki terutama dimalam hari.

Dimasa itu baharulah saya tahu sedikit sebanyak huru-hara peperangan, ia itu pertamanya sekali pekakas kerajaan yang harus berguna hendaklah dibinasakan supaya jangan terlepas ketangan musuh untuk diguna melawan kepada ------, barang-barang yang dibinasa itu termasuk baki wang yang ada ditangan Bendahari Kecil dengan dibakar atau dirosakkan dan dimasa itu putihlah mata saya melihat dan sedikitpun saya tidaklah berani meminta apa-apa wang pendahuluan sebagaimana orang-orang lain.   


  bersambung
   
Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-Lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment