Total Pageviews

Monday 11 August 2014

PERANG DUNIA KEDUA (Sambungan 11): Riwayat Hidup Seorang Anak Kampung Lambor Kiri, Parit, Perak;

        Pada pagi 31.12.1941 baharu kami bertolak ke Lambor Kiri tetapi saya tidak lagi boleh berjalan kerana sebelum kami bertolak daripada Telok Anson maka pada pagi 31.12.1941 itu sebelum kami bertolak daripada Telok Anson saya telah pergi ke pekan Telok Anson dengan basikal daripada Changkat Jong Road untuk memerhati sesiapa orang daripada kampung saya dan di tepi jalan saya telah melanggar sekumpulan kambing yang tidak semena-mena lari menyeberang jalan di hadapan basikal saya, maklum sajalah dimasa itu kambing-kambing telah ditinggalkan oleh tuan punya untuk ianya melarikan diri dan kambing-kambing itu tidak berkawal lagi oleh itu saya telah terjatuh daripada basikal saya. Kaki saya telah tercedera dan telah jadi bengkak semasa kami berjalan daripada Telok Anson ke Pulau Tiga. Oleh itu keluarga-keluarga saya daripada Telok Sareh telah datang ke Pulau Tiga untuk membawa kami dengan basikal tua pertama saya yang telah uzur dan kami pun selamat sampai di kampung.     

   bersambung    
Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-Lamborri
HAK CIPTA TERPELIHARA

No comments:

Post a Comment